I 2007 åpner Eivind Reiten Hydros første stasjon for hydrogenbiler i Porsgrunn. I 2012 vil ikke selskapet lenger drive hydrogenstasjoner. Det koster for mye.
Og dette er klimaets største fiende for øyeblikket. Pengene rår.
Tel-Tek, som er et nasjonalt FoU-institutt med fokus på energieffektive produksjonsprosesser og lavutslipp, merker tendensen godt.
– Økonomisk uro i Europa preger situasjonen for realisering nå. Det er mange store prosjekter som er skrinlagt, sier administrerende direktør i Tel-Tek Marit Larsen.
Blir ikke realisert
Også andre typer klimatiltak støter nå på problemer. Forskere fra Tel-Tek har nettopp avsluttet et langvarig prosjekt med en løsning. For hvis CO2 ledes ned i havbunnen i Skagerak, med rør eller båt, kan enorme mengder holdes unna atmosfæren.
– Dette går det virkelig an å realisere, sier Larsen.
Men også her vet de godt at selv om det er mulig, er det nå vanskelig å få realisert det.
- Les også:
- Les også:
Skrinlegges eller utsettes
CO2 fra kraftanlegget Longannet i Skottland skulle fanges og lagres i havbunnen. I høst ble hele prosjektet skrinlagt på grunn av manglende finansiering.
I Tyskland var svenske Vattenfall klare til å sette i gang CO2-rensing av et kullkraftverk. Før jul ble også det prosjektet stanset. Ifølge selskapet på grunn av manglende vilje fra tyske politikere.
Sementfabrikken Norcem i Brevik er en av fabrikkene som slipper ut mest CO2 i Norge. Her var det planlagt et storstilt forsøksanlegg for rensing. Høye kostnader har gjort at de tyske eierne har bedt om utsettelse.
- Les også:
- Les også:
– Utrolig synd
Miljøstiftelsen Zero ser også at mange prosjekter for CO2-fangst rundt i Europa nå blir trappet ned eller utsatt.
– Det er veldig synd, for CO2-fangst er en av de aller viktigste teknologiene for å løse klimakrisen. Også i Norge har vi sett at utviklingen går veldig sakte, så det er på tide at politikerne trapper opp satsingen. Dette har vi muligheten til rent økonomisk i Norge.
– Vi må jo ha oppdrag for å overleve. Samarbeid med industri er helt nødvendig for oss. Når det svikter, fordi det ikke er bevillinger og prosjekter ikke blir godkjent, bidrar det til store utfordringer.