Hopp til innhold

– Menneskesmuglingen er en belastning for oss

Styreleder Vidar Karlsen i North Sea Terminal sier at det er en stor påkjenning for de ansatte at det foregår menneskesmugling fra havneterminalen i Brevik.

Trailer på Brevik havneterminal

I en slik trailer skulle 4 unge albanere oppholde seg i minst 30 timer på en ferje fra Norge til England

Foto: Philip Hofgaard / NRK

I går prøvde fire unge albanere å komme seg ulovlig til England via havneterminalen i Brevik. Og det er ikke første gang. Politiet forteller at de har etterforsket mulig menneskesmugling siden høsten 2010.

Vidar Karlsen, styreleder i North Sea Terminal

Vidar Karlsen i North Sea Terminal sier saken er en belastning.

Foto: DFDS

Vidar Karlsen, styreleder i North Sea Terminal, forteller at det som skjedde i går, er alvorlig. Menneskesmugling fra havneterminalen i Brevik har foregått over en tid, og det er noe de ikke liker.

Menneskesmuglingen er en stor påkjenning for de ansatte, forteller styrelederen.

– Dette er ugreit for alle de involverte hos oss, uansett hvilken rolle vi har. Det er en ekstra belastning, sier Karlsen.

Fengslet i to uker

Det var ansatte ved havneterminalen som oppdaget smuglingsforsøket og kontaktet politiet umiddelbart. Det er ikke første gang de oppdager uønskede personer på havneområdet. Karlsen sier at havneterminalen har jobbet tett med politiet i denne saken.

I dag møtte de fire albanerne i retten for et fengslingsmøte. Retten avgjorde fredag ettermiddag at albanerne er fengslet i to uker. Nå jobbes det videre med utsending.

Alle fikk også en bot på 10 000 kroner hver. Hvis boten ikke blir betalt får de en fengselsstraff på 20 dager for å ha forsøkt å reise fra Norge uten å ha meldt seg for grensekontrollen eller nærmeste politimyndighet. Alle fire har vedtatt forelegget.

I retten fortalte de at de ønsker å dra tilbake til Albania så fort som mulig. Ingen av dem ønsket å forklare seg i retten.

Farlig med blindpassasjerer

Plombering

Trailerne er plombert med et tau som fester kapellet til hengeren, og albanerne brøt opp en slik for å komme inn i traileren

Foto: Philip Hofgaard / NRK

Styrelederen forteller at det er svært farlig å ha blindpassasjerer om bord på ferja. Når mannskapet ikke vet om personer som er om bord, vil det alltid være en risiko forbundet med det, forteller Karlsen.

– Det verste som kunne skje, er om det skulle skje noe med noen av dem som var om bord. Det ville vært en veldig belastning for alle som er involvert. Det måtte vært det aller verste som kunne skje, sier Vidar Karlsen.

Albanerne som ble pågrepet hadde med seg soveposer, klær og mat. De hadde brutt opp forsegling på en trailer som skulle til Immingham i England.

Tror de smugles inn via trailerne

Gert Jakobsen

– Vi er kun interessert i én ting: stoppe dem, men vi må innrømme at vi ikke finner alle, sier informasjonssjonssjef i ferjeselskapet DSDF, Gert Jakobsen, til NRK.

Foto: CARSTEN LUNDAGER

– Vi er kun interessert i én ting: stoppe dem, men vi må innrømme at vi ikke finner alle, sier informasjonssjonssjef i ferjeselskapet DSDF, Gert Jakobsen, til NRK.

Jakobsen sier det typiske eksempelet er at de illegale innvandrerne gjemmer seg i containerne sammen med lasten.

Han sier DSDF derfor har strenge adgangsregler for havneområdet, rutinekontroller av containere og trailere på sin jakt etter uønskede gjester.

– Men de er kreative. Jeg tror de fleste kommer seg inn via trailere som kjører inn på havneområdet, sier Jakobsen.

– Det er ulovlig og risikabelt, sier Jacobsen.

Brevik og Esbjerg

Containerhavna i Brevik er en av få havner rundt Oslofjorden som har direkte forbindelse til England. Derfor er den ekstra attraktiv for menneskesmuglere, forteller Vidar Karlsen.

Lars Sagstad som er Terminal Manager i Brevik uttalte til TA i høst at menneskesmugling er et stort problem ved havneterminalen i Esbjerg i Danmark.

– Der kan de finne flere mann i en semihenger, og når de hiver dem ut, så finner havnearbeiderne de samme folka i en ny henger ved neste avgang, sier Sagstad til avisa.

Terrorsikret

Brevik havn

Disse trailerne skulle på samme ferje som den albanerne gjemte seg i.

Foto: Berit Heggholmen / NRK

Havna i Brevik er en ISPS-havn. Det vil si at den skal være terrorsikret slik at havnen kan ta internasjonale anløp (se faktaboks nederst i artikkelen).

Havnemyndighetene også har gjort en del andre tiltak som økt vakthold og annen overvåking på stedet. Allikevel klarer ikke terminalen å holde uønskede utenfor gjerdet.

– Det er vanskelig å gjøre det helt umulig å komme inn på terminalen, sier Vidar Karlsen.

Det britiske grensepolitiet, UK Border Agency , ønsker ikke å si noe om saken på dette tidspunkt, og henviser til norske myndigheter:

– Dette er en sak for norske myndigheter, og ikke noe vi etterforsker, siden det skjedde på norsk jord, sier pressetalsmann Ben Guy til NRK.

De ønsker heller ikke å si noe om illegal innvandring til Immingham på generelt grunnlag.

– Vi går aldri ut med informasjon om tall eller annet om spesifikke havner, sier Guy.