Hopp til innhold

Stor risiko for skipsulykker i Oslofjorden

Kysten langs Telemark og Vestfold er så godt som friskmeldt etter Full City-havariet, men ekspertene frykter det er et tidsspørsmål før det skjer en ulykke igjen.

Full City

«Full City» grunnstøtte på Såstein utenfor Langesund natt til 31. juli 2009, og nær 300 tonn olje rant ut av skipet. Snart to år etter er kysten utenfor Telemark og Vestfold nærmest friskmeldt, men eksperter frykter det er et tidsspørsmål før dette kan skje igjen.

Foto: Poppe, Cornelius / SCANPIX

Kysten og landskapet på Telemark- og Vestfoldkysten er så godt som friskmeldt etter havariet til Full City for halvannet år siden.

Det til tross for at nær 300 tonn olje rant ut av skipet de det gikk på grunn.

– Må ta høyde for større ulykker

Men under et oppsummeringsmøte i Langesund i dag, ble det klart at det er stor risiko for at det skjer et nytt havari i Oslofjorden, som kan få større konsekvenser enn både Full City og Godafoss.

Det forteller leder for det interkommunale utvalget for akutt forurensning i Telemark, Finn Flogstad.

Teksten fortsetter under bildet.

Finn Flogstad

Leder for det interkommunale utvalget for akutt forurensning i Telemark, Finn Flogstad, sier vi må ta høyde for at det kan skje nye store ulykker i Oslofjorden.

Foto: Yngve Tørrestad / NRK

– Det må vi i aller høyeste grad ta høyde for. Vi må sågar også ta høyde for at det kan bli større ulykker, og det kan bli mer varierte ulykker, sier Flogstad.

Som leder for ryddeaksjonen er Flogstad godt fornøyd med at kysten nå langt på vei er friskmeldt etter Full City-havariet. Like fornøyd er han ikke med at det fortsatt er stor risiko for skipsulykker i Oslofjorden.

Fokus på bedre beredskap

Rune Bergstrøm

Da Rune Bergstrøm som er seksjonssjef i Kystverket la fram en risikoanalyse under møtet i Langesund, ble det ikke jubel i salen.

Foto: Britt Boyesen / NRK

Seksjonssjef i Kystverket, Rune Bergstrøm, la frem en ny risikoanalyse som ikke førte til noen jubel i salen.

– Vi har gjort en vurdering av all skipstrafikken og hvor det er sannsynlig at det blir ulykker. Det er mest sannsynlig at det skjer i Oslofjorden og i Bergens-området. Der er det mye kryssende trafikk, sier Bergstrøm.

Hvordan ser du på at Oslofjorden kommer så dårlig ut?

– Det er en utfordring og man må ha veldig fokus på forebyggende tiltak, for å hindre at det skjer flere ulykker. Samtidig så kan vi antagelig ikke unngå at det kommer til å skje flere ulykker, så vi må også ha fokus på bedre beredskap i Oslofjorden, sier Bergstrøm.

Menneskelig svikt

Per Olav Pettersen har ledet oppryddingsarbeidet i Vestfold etter flere skipsulykker de siste årene. Han mener det er grunn til å se nærmere på sikkerheten i Oslofjorden.

Per Olav Pettersen

Per Olav Pettersen har ryddet Vestfold-kysten etter flere skipsulykker. Han tror menneskelig svikt er årsaken til skipsulykkene de siste årene.

Foto: Yngve Tørrestad / NRK

– Den siste tiden har vi vært involvert i tre hendelser. Crete Cement, Full City og nå Godafoss i løpet av tre år. Det synes vi er spesielt, og vi stiller oss noen spørsmål om hva dette skyldes. Er dette bare helt tilfeldig, eller det slik at det er noen sammenhenger her, sier Pettersen.

Han tror menneskelig svikt er en gjenganger.

– Når vi ser på årsakene til ulykkene, i hvert fall det vi hører av det, så er det menneskelig svikt som er en gjenganger her. Vi stiller oss litt uforstående til hvordan hendelsene har oppstått, både Crete Cement som gikk på grunn med losen på brua, i et område hvor de går daglig. Full City som lå på en kjent ankringsplass og nå Godafoss hvor kapteinen var alene på brua. Jeg synes det er spesielt, og lurer på hva som skjer, sier Pettersen.