Hopp til innhold

Julepynter for noen hundrelapper

Kjøpesenteret Herkules i Skien bruker utelukkende gammel julepynt, og dekorerer minimalt på åpne plasser. Et strålende tiltak, mener Fremtiden i våre hender.

Juledekorasjon

Denne juleengelen har pyntet til jul på Herkules hvert år siden starten.

Foto: Christer Karlsen / NRK

– Vi satser på gjenbruk, og reparerbar julepynt, forklarer Ronny Sundvall som er senterleder på Herkules Stormarked i Skien.

Sundvall kan fortelle at budsjettet til julepynt er på noen få hundrelapper i året. Senteret har også en filosofi om at det skal finnes store rene flater som både gir kundene pusterom, og de sikkerhetsansvarlige mindre grunn til uro.

– Et strålende tiltak, gjenbruk er klart mest ressursvennlig, sier Arild Hermstad i Fremtiden i våre hender til NRK

– Det skal være diskret, pent og ikke overlesset, forteller senterlederen. Vi satser på at kunden skal like vår tilnærming til jula. De fleste andre har amerikanske tilstander i disse dager. Det ønsker ikke vi, forklarer senterlederen.

Les også: Lage egen pynt til jul?

Pynter inne i butikkene

Ronny Sundvall

Senterleder Ronny Sundvall

Foto: Christer Karlsen / NRK

De 110 butikkene på kjøpesenteret har ikke fått noen begrensinger på å julepynte.
Da NRK hadde en liten runde inne på senteret fikk vi inntrykk at det var jul, men ikke i så stor grad som man kanskje kan møte andre steder.

– Vi ønsker at jula skal komme sigende, også i butikkene, forklarer Sundvall, som presiserer at butikkene selv bestemmer hvor mye julepynt de skal ha inne i de forskjellige butikkene.

Mange steder i landet opplever man amerikanske tilstander på kjøpesentra. Det liker Fremtiden i våre hender dårlig

Amerikanske tilstander

Arild Hermstad

Arild Hermstad i Fremtiden i våre hender

Foto: Just world photo

– Dessverre har det blitt slik, men det handler kanskje vel så mye om shopping som om julepynt, fortsetter lederen i Fremtiden i Våre hender.

– Vi ønsker ikke en situasjon hvor handelsstanden prøver å kuppe julen, det vil si å gjøre julefesten til en kjøpefest og lite annet. Amerikanernes overdrevne shoppingkultur er i vekst både i Norge og resten av verden. Det er et alvorlig tankekors for miljø- og klimakampen, avslutter Hermstad.

Flere nyheter fra NRK Vestfold og Telemark