Det har vært en økonomisk trang fødsel for batteriproduksjonen på Herøya.
Eierselskapet har ikke klart å innfri kravet om 50 millioner kroner i egenkapital, for å få et lån på 60 millioner kroner av Innovasjon Norge. Dermed har prosjektet stått i stampe.
Men i april kjøres produksjonsbånda i gang med hjelp fra det indiske selskapet TATA, som har investert pengene.
Les:
Les også:
Egen cellefabrikk
Prosjektet er oppe og går på tross av norske investorer, ikke på grunn av, mener eierselskapet. Så langt har investorene her i landet vært nærmest usynelige. Målet for selskapet er en egen cellefabrikk i grenlandsområdet i 2012, men da må investorene våkne.
- Det er jo litt bekymringsfullt at det ikke finnes noe godt investormiljø i Norge som ser denne muligheten. Det vi er helt sikre på er at denne ideen vil bli gjennomført, ett eller annet sted i verden. Derfor er det viktig å beholde denne teknologien i Norge, sier administrerende direktør, Ivar Brynhildsvoll i Miljøbil Grenland.
Nye arbeidsplasser
Bilene kommer fra India uten innmat, og så plasseres batteriene fra Herøya inn i skjellettet. Miljøbil Grenland skal levere 7500 batterier innen 2013, 4000 av dem skal inn i biler i Norge, resten leveres til utlandet. Det betyr opp mot 200 nye arbeidsplasser i Grenland i løpet av de neste to åra.
- Stort sett betyr én industriarbeidsplass kanskje tre andre arbeidsplasser, enten det gjelder handel eller offentlig virksomhet, sier Irene Bordier Haukedal i LO Telemark.
- En drøm
Bordier Haukedal mener at en slik produksjon også betyr mye for merkevarebygginga for Grenland og Telemark.
- Vi vil gjøre det vi kan for å legge til rette for å få disse nye arbeidsplassene, gjennom vårt kontaktnett. Vi drømmer om at Grenland blir et globalt kompetansesenter for batteriteknologi.
Elbilene er i salg fra september, og Miljøbil Grenland regner med en årlig omsetning på en til to milliarder kroner.