Hopp til innhold

- Hydrogen er et blindspor

- Storsatsingen er et feilvalg, mener professor.

Hydrogenbil

Den første fyllestasjonen for hydrogen er allerede klar og ligger på Herøya i Porsgrunn.

Foto: Roald Marker / NRK

Jon Samseth, professor i fysikk på Høgskolen i Akershus, mener at Miljøbevegelsen Zero og Statoil Hydros satsing på hydrogen som drivstoff i transportsektoren er feil valg.

- Fantastiske greier

Neste år kommer det inntil 30 biler av merket Mazda RX-8 Hydrogen til Norge. De er hydrogendrevne og kan leases for dem som ønsker å kjøre forurensingsfritt.

Selskapet Hynor har ti biler i drift i Norge, men de blir kun kjørt en fjerdedel av det som er vanlig for firmabiler. Det er flere grunner til det. Noen av firmaene forteller at rekkevidden på 100 kilometer er begrensende, mens andre sier at de har hatt tekniske problemer. Enkelte av bilene har vært på verksted ti ganger. Likevel satser Hynor på 30 nye biler fra 2009.

Einar Håndlykken

Einar Håndlykken, daglig leder i Zero.

Foto: Thor Henry Bjor / NRK

Miljøbevegelsen Zero deltar i prosjektet, og daglig leder Einar Håndlykken viser begeistret frem en av Mazdas hydrogenbiler.
- Dette er fantastiske greier. Det geniale med hydrogendrevne biler er at de ikke slipper ut klimagasser, bare vann, så man kan kjøre bil helt uten å forurense, sier han.

Stort energitap

Men han møter motstand fra fysikkprofessor Jon Samseth på høgskolen i Akershus.
- Håndlykken kan umulig ha satt seg inn i de energimessige forutsetningene når det gjelder å bruke hydrogen i transportsektoren.

Ved hjelp av enkle skisser på tavla forklarer professor Samseth at energitapet ved produksjon av hydrogen er stort.
- Bruker man elektrisk kraft for å produsere hydrogen får man i beste fall bare 20 prosent av energien tilbake. Den kraften bør brukes på andre områder. I tillegg kreves det mye energi for å lagre og transportere hydrogen, sier Samseth.

- Edle motiver

Men Håndlykken og Zero har sterke medspillere på laget, nemlig Statoil Hydro. Den første hydrogenfyllestasjoen er allerede bygd på Herøya i Porsgrunn. Selskapet skal bygge flere stasjoner slik at man kan kjøre strekningen Oslo – Stavanger neste år. Det er Håndlykken glad for.

- Jeg regner med at selskapet satser på dette av to grunner, for det første lever de av å selge energi, i tillegg satser de på å kunne forsyne markedet med energi som ikke forurenser, sier han.

Samseth tror ikke at Statoil Hydro bare er drevet av edle interesser.

- De er interesserte i å utvide markedet for naturgass i Norge. Når det gjelder Håndlykkens motiver, svarer han slik: - Håndlykken har edle motiver, men her er det om å gjøre å se på realitetene og holde beina godt plantet på jorda, avslutter Samseth.

I første omgang vil Mazda lever 10 biler neste år. Dersom interessen er stor nok vil det komme enda 20 til. Men det spørs om det finnes nok kunder. Leasingprisen er ventet å ligge på mellom 9000 og 16000 kroner per måned.

Les: - Fører folk bak lyset

Les: Venter elbil-revolusjon

Flere nyheter fra NRK Vestfold og Telemark