Det blir en øke fra fem til åtte avganger om dagen mellom Oslo og Kristiansand, og fra fire til sju avganger mellom Oslo og Stavanger. Det vil også gå flere tog i helgene.
– Dette betyr mye. Mange som bor i øvre deler av fylket pendler innover mot Oslo-området, så at tilgjengeligheten mot hovedstaden blir bedre er viktig, sier ordfører i Bø, Olav Kasland.
Han har jobbet for å få flere avganger på Sørlandsbanen i mange år, og er glad for at den nye regjeringa har tatt opp igjen saken som tidligere samferdselsminister Marit Arnstad bestemte seg for å stoppe. Kasland tror at midt-Telemarksregionen kan bli et enda mer attraktivt sted for pendlere å bosette seg i tida framover.
– Nå vil det ta under en time med tog fra Bø til Kongsberg, like lenge som med bil eller buss til Grenland. Dette er selvsagt viktig for arbeidstakere i Bø.
- Les også:
Arbeidsseier
Kommunikasjonssjef i NSB persontog, Åge-Christoffer Lundeby sier den økte frekvensen på Sørlandsbanen er et resultat av at mange har jobbet mye for å få dette til.
– I tillegg tror vi at flere vil benytte toget på vei til Oslo eller Kristiansand i forbindelse med for eksempel møtevirksomhet.
De nye ruteplanene tillater ikke at toget stopper på de minste stasjonene hver gang det passerer. Dette skyldes infrastruktur sier Lundeby.
Mister skoletoget
Den nye ruteplanen fører til at et 20-talls elever som tar toget fra Drangedal og Neslandsvatn til Lunde og Bø for å gå på videregående skole, mister toget sitt. Det synes ordfører i Drangedal, Karianne Sydtveit Reiten er leit.
– Det er skuffende at vi ikke klarte å få til et tilbud for elevene, sier Reiten.
Hun understreker at hun er glad for at det generelle togtilbudet blir bedre.
Kommunikasjonssjef Lundeby i NSB sier at toget vil gå en time tidligere, for å tilpasse pendlerne møter og jobb i Oslo.
– Flertallet får et bedre togtilbud, men det går dessverre utover skoleelevene, avslutter Lundeby.