Villreinen er unik for Norge, og har vært i fjellområdene i over 10. 000 år. Nå mener reiselivseksperter at villreinen bør brukes til å markedsføre områdene ved Hardangervidda.
– Villreinen som ressurs har så mange ting ved seg som kan brukes til å fortelle denne historien, og formidle gode historier, sier Torill Olsson i Mimir som har utarbeidet rapporten.
Rådgivingsbedriften Mimir har, på oppdrag av Buskerud fylkeskommune, sett på muligheten for å utvikle opplevelser rundt den norske villreinstammen. Muligheten er stor, mener Olsson og sammenligner villreinen med isbjørn.
– Når folk er på Svalbard gir det en ekstra dimensjon å vite at der lever det isbjørn. Isbjørnen er også et svært myteomspunnet dyr, og klarer vi det med villreinen vil det gi noe ekstra til de som er i disse fjellområdene. Det vil også kanskje øke antall mennesker som har lyst til å reise hit, sier hun.
- Les også:
- Les også:
– Kan bidra til økt turisme
Og den utfordringen får, blant andre ordfører i Norges største villreinkommune, Arne Vinje.
– Jeg tror jo at villreinen kan være med på å gjøre turistnæringen mer mangfoldig. Den kan komme inn som et viktig element i tillegg til skiløyper og alpinbakker som vi har masse av her, og kanskje være av interesse for turister vi ikke har så mange av her i dag, sier han.
På Skinnarbu er allerede arbeidet med et større villreinsenter godt i gang. Daglig leder ved villreinsenteret, Marianne Singsaas mener det vitner om gode levekår for villreinen, at den har blitt værende i 10. 000 år.
– Rapporten setter jo fokus på den kvaliteten det er i villreinen.
– Mange muligheter
Singsaas hadde før helgen et møte med Vinje kommune og andre aktører om villreinen. Hun sier det er viktig for senteret å legge til rette for at flere skal få glede av de unike dyrene.
– Rapporten viser at vi bør ha et nærere forhold til den kulturhistorien som er knyttet til villreinen.
Så spørs det om kommune og fagfolk greier å utnytte villreinstammen. Guiding, smaking, lys eller lukt. Mulighetene er mange.
– I moderne opplevelsesdyrking kan man bruke nesten hva som helst for å utvikle gode historier eller gode opplevelser. Det er videreforedlingen som avgjør om det blir bra eller ikke, sier hun.