Våghalsene holder skuterne sine over vannflata på lange strekninger. De kjører på is i høy hastighet før de fyker av gårde ut på åpent vann, og de holder skuteren over vann over lengder på flere hundre meter før de styrer mot land igjen.
– Det er adrenalin. Kommer jeg over, eller ikke. Det er litt av kicket, sier Hans Edvart Olsen.
– Klart det er farlig
Han forteller at det oftest går bra, men at han flere ganger ikke kommer tørrskodd hjem.
– Jeg har havnet i vannet fem eller seks ganger, sier han.
– Er dette farlig?
– Havner man i sjøen på vinterstid med full påkledning i iskaldt vann og det er langt til land og folk, så er det klart at det kan være farlig.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Sist helg holdt det på å gå riktig galt. En ung mann havnet i vannet etter at hans skuter sank på åpent vann. Han vil ikke stå fram med navn, men forteller til NRK at vannet var fryktelig kaldt.
– Alt handlet om å komme seg på land, sier mannen.
– Har bare minutter på å berge livet
Brannsjef Guttorm Liebe i Skien forteller at enten det er saltvann eller ferskvann, så er temperaturen ned mot null grader på denne tiden av året.
– Det er kaldt, og man blir veldig fort nedkjølt. Og hvis ikke man drukner, risikerer man rett og slett å fryse i hjel, sier brannsjefen, som advarer mot denne type aktivitet.
– Hvis man faller i vannet på denne tiden av året, har man bare minutter på å berge livet, legger han til.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Uklare regler
NRK viser frem video av snøskuterkjøring på åpent vann til politiadvokat Svein Folkestad. Han er ikke overrasket. Han har sett det før, men reglene rundt denne aktiviteten er uklare.
Det er lov å kjøre snøskuter på sjøisen, men når det gjelder åpent vann er politiadvokaten usikker.
– Vi vil ta kontakt med Sjøfartsdirektoratet som faginstans for å få en vurdering på om vannskuterforbudet også gjelder for snøskutere på åpent vann, sier han.
Gir seg ikke
Til tross for flere uhell og nestenulykker lar ikke skuterentusiastene i Kragerø seg skremme.
Hans Edvart Olsen vil ikke slutte å ta sjanser.
– Nei. Men hvis det skulle skje en ulykke, så setter nok det en støkk i noen, sier han.