Hopp til innhold

Pendlere frykter kaos

NSB legger om rutetabellen på søndag. Pendlerne frykter kaos mandag morgen.

Full stans på Oslo S

Pendlerne frykter at det blir kaos på mandag.

Foto: Elise Øygaren

Eva Høili

Togpendler Eva Høili gleder seg ikke til ruteomlegging.

Foto: Camilla Helena Wernersen / NRK

NSBs største ruteomlegging, togrevolusjon, en ny hverdag for pendlerne. Det har blitt brukt en rekke positive ord om ruteomleggingen for kollektivtransporten på Østlandet som trår i kraft søndag 9. desember. Men mange pendlere har ikke tro på at tilbudet blir bedre.

For pendlere på Spikkestadbanen betyr ruteomleggingen at toget tar lengre tid enn i dag. Enkelte avganger på Bergensbanen vil ta lengre tid enn i dag. Pendlere fra Lier og Brakerøya får færre avganger.

– Vi har funnet en løsning som er best mulig for flest mulig, sier Håkon Myhre som er kommunikasjonsrådgiver i NSB.

– Ingen revolusjon

Og selv om det viser seg at ruteomleggingen er bedre for de aller fleste, er det noen som altså får det dårligere. Pendlere fra Røyken som skal til Oslo får lengre reisetid enn i dag. Toget skal stoppe på alle de mindre stasjonene mellom Asker og Oslo, noe som betyr at det blir 11 minutter lengre reisetid hver vei, 22 minutter ekstra på toget hver dag. Én time og femti minutter hver uke. Begynner man å telle blir det mange timer i løpet av et år.

– Dette er ikke noen revolusjon. Jeg gruer meg faktisk til ruteomleggingen, sier Eva Høili fra Røyken.

Høyli er Høyrepolitiker i Røyken kommune. Hver dag pendler hun mellom Røyken og Oslo. Høili kan ikke fatte og begripe at man i 2012 skal oppleve at toget tar lengre tid enn hva det gjorde før.

– En ting er at de sier det vil ta 11 minutter lengre tid når vi vet at det kommer til å ta mye lengre tid. Det tar mye tid for å få passasjerene av og på toget på alle stasjonene det skal stoppe, og slikt skal det ikke være når man ønsker at flest mulig skal reise kollektivt. En annen ting er at NSB mener vi kan bytte tog på Asker stasjon for å komme raskere inn til Oslo, men når vi først sitter på toget er det lite fristende å gå ut på en iskald perrong, sier hun.

Innrømmer at det blir dårligere

Håkon Myhre, NSB

Kommunikasjonsrådgiver i NSB Håkon Myhre ber reisende være tålmodige på mandag.

Foto: Kjersti Kanestrøm Lie / NRK

Kommunikasjonsrådgiveren i NSB, innrømmer at Spikkestadbanen er en vond akilleshæl for selskapet, men mener at volumet er avgjørende for hvor de skal satse for et best mulig togtilbud.

– Jeg skjønner at folk har en aversjon mot å bytte tog, men fokuset vårt er pendelen mellom Asker og Lillestrøm. Hver morgen frakter vi 39.000 mennesker inn til Oslo, og det er en liten andel av disse som kommer fra Spikkestadbanen, sier Myhre.

Skal lage kaos

Allikevel vil pendlerne fra Røyken sørge for å markere ruteomleggingen på mandag. Rådet fra NSBs ruteplanleggere er å bytte tog i Asker, for så ta et tog som går raskere til Oslo, enn å sitte på toget hele veien. Der har pendlerne tenkt å gjøre.

– Vi kommer til å lage kaos. Flere hundre togpendlere går av toget fra Spikkestad i Akser, og går om bord i et tog som kanskje allerede er fullt. Jeg er sikker på at noen kommer til å bli stående igjen på perrongen. Det kommer ikke til å bli morsomt for NSB, sier Eva Høili.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Flirt, NSBs nye tog

NSBs nye togtype Flirt har enkelte problemer som følge av kulden.

Foto: Odd Vegard Kandal / NRK

Været kan skape trøbbel

Det er meldt snø mot slutten av uken. Tidligere erfaringer viser at snøkaos ofte betyr togkaos. NSB sier at de ikke kan garantere en feilfri morgen for togpendlerne på Østlandet, men de mener selv at de er forberedt så godt det lar seg gjøre.

– Vi vil selvfølgelig sørge for at vårt materiell skal være i god stand, så er det andre ting som kan forårsake trøbbel for oss. Det kan være signalfeil, ledninger som ryker eller vær og vind som ødelegger, men det er ting vi ikke har kontroll på, sier Håkon Myhre.

Barnesykdommer for «flirt»

De siste dagene med streng vinterkulde har ført til flere problemer for de nye Flirt-togsettene til NSB. Dørene tåler ikke kulden, og det har vært enkelthendelser der toget stanser, uten at man helt vet hva som er årsaken. Senest skjedde det fredag morgen, da et tog fra Lillehammer til Skien ble stående på Jernbanebrua utenfor Drammen stasjon i rundt 20 minutter.

– Slike hendelser kan vi aldri garanter for at vi ikke får i fremtiden, men Flirt-togene er fantastisk gode. Vi er ikke redde for at de skal skape trøbbel for oss i forbindelse med omleggingen av rutetabellen. Men vi ber kundene være tålmodige, og vi er lei oss for at vi har noen barnesykdommer, sier Håkon Myhre i NSB.