Etter seks dager i sjefsstolen i Drammen Taxi, inviterte Odd-Ivar Gjersvik til pressemøte. Etter at det over lengre tid har vært betydelig uro rundt det tradisjonsrike taxiselskapet, hadde han nok å snakke om.
Politianmeldelsen fra Arbeidstilsynet. Kontrakten med Pasientreiser, som lenge hang i en tynn tråd. Arbeidsmiljøproblemene, Arbeidstilsynets pålegg og selskapets håndtering av dette. Trusler, sykmeldte ansatte og misfornøyde eiere.
Så føyer to nye hendelser seg inn i rekken av saker som handler om Drammen Taxi.
Tidligere styreleder Georg Fulford bekrefter at han har tatt ut forliksklage, fordi Drammen Taxi skylder ham et betydelig beløp.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Fulford vil ikke kommentere saken, men bekrefter forliksklagen.
Etter det NRK erfarer, skal det dreie seg om penger for arbeid han har utført for selskapet, utover jobben som styreleder.
Les også:
Odd-Ivar Gjersvik sier at han vil ta opp Fulfords krav med styret en av de nærmeste dagene, og at han regner med det blir en avklaring i denne saken raskt.
– Innen ei uke skal mye være ordnet, sier han.
Fagforening går til sak
Samtidig blir det kjent at fagforeningen Krifa saksøker Drammen Taxi for urettmessig avskjedigelse av tidligere trafikkleder Pål Stenstad.
Daglig leder Marius Hammer i Krifa sier at forbundet har forsøkt å komme til enighet med Drammen Taxi gjennom dialog, men at dette viste seg å være umulig.
– Vi kommer til å vinne denne saken, sier Hammer.
Les også:
– Hadde ingenting å gi
– Krifa er en fagforening som tror på dialog. Vi har forsøkt å komme i dialog med arbeidsgiver om den urettmessige avskjedigelsen av vårt medlem, for å få en minnelig løsning. Det har vært umulig. I denne saken hadde arbeidsgiver ingenting å gi. Vi har derfor valgt å gå til søksmål, sier han.
– Hvor vanlig er det at folk blir avskjediget?
– En avskjedigelse er sterkere enn en oppsigelse. Oppsigelse er jo at du får advarsler, muntlige og skriftlige, så blir du oppsagt, og du har en oppsigelsestid. Avskjed er, litt folkelig sagt, at du blir kasta på dør på dagen. Det er ingen lønn i oppsigelsestid. En avskjedigelse er altså et veldig sterkt virkemiddel for de ekstreme tilfellene.
Artikkelen fortsetter under bildet.
– Pål Stenstad har ikke gjort seg skyldig i noe ekstremt. Avskjedigelsen er urettmessig, og vi aksepterer den ikke, slår Hammer fast.
– Har dere satt fram noe krav om erstatning?
– Vi vil ikke kommentere enkeltheter eller detaljer i saken nå, utover det at vi ikke aksepterer avskjedigelsen, sier Hammer.
Står ved avskjedssaken
– Fra Drammen Taxis side er det opprettet en avskjedssak, og den står vi ved. Utover det har jeg ingen kommentar, for dette er en pågående personalsak, sier Gjersvik.
– Hvorfor har Drammen Taxi utlyst en ny stilling som trafikkleder når man ikke vet noe om utfallet av denne saken?
– Det har sammenheng med at vi må ta brukerne av Drammen Taxis behov på alvor. Trafikkleder er en av de viktigste funksjonene vi har innad i Drammen Taxi. Hvis vi skal få redusert klager, hvis vi skal levere i henhold til avtaler, hvis vi skal trygge brukerne i vårt område på at vi kan drive en forsvarlig butikk, så er vi nødt til å ha den funksjonen på plass, sier han.
Vil ikke la seg detaljstyre
Den nye daglige lederen kjenner godt til at det har vært det han kaller støy rundt selskapet han har påtatt seg å lede. Han sier at han ikke har detaljkunnskap om dette ennå, og at han heller ikke har snakket med noen av dem som av ulike årsaker har sluttet i Drammen Taxi det siste året.
– Flere tidligere ansatte har fortalt at styreleder Asif Khalil har kjørt et enmannsshow, og at styret har detaljstyrt, slik at det har vært vanskelig å være daglig leder. Hvordan vil du møte forsøk på detaljstyring fra styrets side?
– Nå kjenner ikke jeg noe til at det har vært noe slikt. Men detaljstyring i en sånn jobb som det her, med så mange ansatte og en omsetning på 120 millioner i året, det lar seg ikke gjøre. Hvis jeg blir detaljstyrt på noen måte, så kommer jeg til å gi uttrykk for hva jeg mener om det.
– Mange andelseiere reagerer på at Drammen Taxi har brukt mye penger på advokathjelp, konsulentbistand og medierådgivning. Har Drammen Taxi råd til så mye ekstern hjelp til å løse interne problemer?
– Jeg kan ikke si hvor mye man har brukt, hverken på advokater eller veiledere. Men akkurat slik som situasjonen er nå, kommer vi til å være nødt til å bruke en del rådgivere, både når det gjelder advokatbistand, bedriftshelsetjeneste og HMS. Det er fordi vi må få landet de prosessene vi har startet, sier Gjersvik.
I morgen samles andelseierne i Drammen Taxi til ekstraordinær generalforsamling. Det er allerede kjent at et stort antall eiere har uttrykt mistillit til det sittende styret, som de i fire måneder forgjeves har forsøkt å kaste, og det er knyttet stor spenning til utfallet av generalforsamlingen.
Les også: