Hopp til innhold

Frykter nytt flykaos

Fra i dag og frem til mandag kan det bli store forsinkelser og kaos i flytrafikken. – 29 vakter i vaktplaner står tomme, sier hovedtillitsvalgt for flygelederne.

Avinor oppfordrer reisende om å holde seg informert om sin flygning gjennom sine flyselskaper eller
Foto: Eva Rose Furumyr / NTB scanpix

Flygelederne på kontrollsentralen i Røyken håndterer innflygningene på flyplassene på Østlandet. Fra i dag og ut mandag har de store hull i vaktplanen.

– Det blir en hard helg for de som er på jobb, sier Nicholas Lorvik, hovedtillitsvalgt for 115 flygeledere i Røyken kontroll.

Verst på søndag

Det er hovedsakelig på flyplassene Torp i Sandefjord, Rygge i Moss, og Oslo lufthavn Gardermoen at passasjerer og flyselskaper vil merke største del av kaoset.

Lorvik tror løsningen er enkel – flygelederne trenger flere kollegaer.

Nicholas Lorvik

Nicholas Lorvik er hovedtillitsvalgt for flygelederne i Røyken kontroll.

Foto: Trine Lise Sviggum Helgerud / Nrk

– Vi mangler flygeledere og flygelederassistenter for å drive kontrollsentralen på en forsvarlig måte. Derfor blir kommer det til å bli store forsinkelser fra nå og helt til mandag.

Lorvik tror at det blir mest kaos i flytrafikken på søndag.

– Vi antar at de som skal på jobb er mentalt forberedt på at det kommer til å bli harde dager med hard jobbing og lite pauser.

Mangler 30 prosent bemanning

Hovedtillitsvalgt forklarer situasjonen som et kølappsystem på et apotek.
– Det tar den tida det tar å betjene en kunde. Flymaskinene får hver sin kølapp og må stå i kø bak andre fly. Med for få folk i kassa må flyene vente lenge, dessverre.

En vanlig dagvakt i helgen er vanligvis bemannet av syv personer. Men denne helgen vil det ofte bare være fire flygeledere på vakt. Lorvik synes det er en tung situasjon.

– Det er trist for flygeledernes omdømme, det er trist for Avinor sitt omdømme og det er veldig synd på de flyselskapene som er avhengige av flyfolk for å tjene penger. Og sist, men ikke minst, det er veldig leit for passasjerene.

Les også:

Nesten 450 timer overtid

Flygelederne i Røyken kontroll jobber vanligvis annenhver helg hele året. Men i tillegg må de ansatte ofte stille opp i frihelger og i permisjon for å få arbeidsoppgavene til å gå rundt.

Nå håper Lorvik at Avinor sentralt forstår at flygeledernes håpløse situasjon med stor mangel på kollegaer og flere nyutdannede flygeledere.

– Det siste halvannet året har jeg jobbet nesten 450 timer overtid. Det tar på når man har kone og barn og ønsker seg litt fritid.

Lorvik forteller at kollegaene hans føler presset før helga.

– Det er tungt på jobb her når det er lite folk og mye trafikk. I tillegg blir det jevnt for mye å gjøre når det er mangel på folk. Folk er slitne.

Redd for å bli utbrent

Selv frykter Lorvik at han blir så sliten at han må slutte i jobben før pensjonsalder.

– Det er mange som spør seg selv om denne jobben er verdt den innsatsen vi legger ned. Det hender jeg tenker det selv, men dette er drømmejobben min og konklusjonen blir at det er verdt det.

Les også: