Hopp til innhold

Elever lærer via sms

Elever på Hønefoss videregående skole bruker mobiltelefoner og sms for å lære seg naturfag. – Spennende, mener elevene.

Sms i undervisningen

For elevene på Hønefoss videregående skole er mobiltelefonen et viktig verktøy i naturfagstimene

Foto: Maria Kommandantvold / NRK

Det er naturfagtime på Hønefoss videregående skole, og i dag skal elevene lære mer om solceller.

Oppgavene de får kommer på SMS på mobiltelefonene;

Oppgave 1.

  • Koble solcellene i serie fire på stykker og parallell to og to. Deretter skal dere finne ut hvem som gir best effekt av disse.

Oppgave 2.

  • Film hverandre og lag et intervju av hvilke resultater dere fikk.
Mette Nordby

Doktorgradsstipendiat Mette Norby håper mobilbruken vil vekke interesse hos elevene

Foto: Maria Kommandantvold / NRK

Mobilbruken i timen er en del av et prosjekt med doktorgradsstipendiat Mette Nordby, der hun prøver å gjøre undervisningen mer spennende og mer relevant for elevene.

– Mange sliter med å se sammenheng mellom det de lærer på skolen i naturfag og verden utenfor. Dette prøver vi å gjøre noe med.

Norby har et samarbeid med to lærere på Hønefoss videregående skole, hvor lærerne bruker mobiltelefoner og sender sms'er som en aktiv del i undervisningen, for å skape større interesse.

– En lærer har to hovedting de kan bruke i klasserommet for å gjøre undervisningen interessant. Det første er å gjøre noe med innholdet, det andre er å gjøre noe med undervisningsmetodene. Så det er i undervisningsmetodene det med sms’er kommer inn.

– Mobil skaper interesse

Norby sier at det å bruke mobiltelefonen er en godt læringsverktøy fordi det er en naturlig del av elevenes hverdag.

– Mobiltelefon er noe alle elever har med seg til enhver tid og de liker å bruke den. Og de kan det, det er en teknologi de behersker. Så hvorfor ikke bruke den i undervisningen ved at de får en oppgave akkurat når de har behovet for den, og skal løse den ved å for eksempel lese inn en tekst på telefonen, ta et bilde av det de holder på med eller intervjue en medelev ved å filme.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Elevene

På mobilene har guttene på bilde- og lydopptak fra dagens naturfagtime.

Foto: Maria Kommandantvold / NRK

Når elevene tar med seg ulike bilde og lydopptak tilbake til klasserommet kan de ta vare på øyeblikkets interesse som elevene fenger akkurat der og da, mener Nordby.

– Den opplevelsen de har blir konservert med mobilen tilbake i klasserommet hvor det skal bygges videre i et større undervisningsopplegg. Så sms’en i seg selv er bare enn gimmick mens det er det som skjer videre i klasserommet som fører til læring.

– Vi tror at det vil vekke interessen deres i første rekke, og all læring starter ved at man har interesse for noe. Har man ikke interessen der så skjer det lite læring, sier Nordby.

Må testes ut

Hva resultatet av prosjektet vil bli er vanskelig å si, men Norby mener det er viktig å teste ut læringspotensialet som ligger der.

– Man må teste det ut for å kunne si om det er bra eller dårlig. Det kan jo godt være at det kanskje blir mye støy, eller det kan være at de får den inspirasjonen de trenger videre i læringsarbeidet som gir læring.

– Det er det vi må sjekke ut, for vi vet jo ikke før vi har prøvd, sier Nordby.

Annerledes undervisning

Det er to ulike klasser ved skolen som deltar. En “jenteklasse” med 12 elever fra helse og sosial og en “gutteklasse” med 15 elever fra elektro.

Mobilskolen opereres gjennom programmet It`s Learning og for elevene er dette en forandring. Vanligvis så skal telefonen slås av og legges bort men i disse timene er den et viktig verktøy.

– Det er en litt annerledes måte å lære på ja. Det er ganske spennende, egentlig. Det er litt annerledes enn det vi normalt har gjort før. Vanligvis så må vi sitte og gjøre det som står i boka eller høre på det læreren sier, men nå kan vi få oppgavene på telefonen, og sette oss hvor vi vil og gjøre det, sier elev ved elektrofag Lars-Henrik Gravdahl Moe.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Gutta

Lars-Henrik Gravdahl Moe (t.v.) og Jonas F. Simensen på elektrofag er godt fornøyde med mobilordningen i naturfagstimene

Foto: Maria Kommandantvold / NRK

– Motiverende

Elevene har tro på at denne måten å lære på kan være mer motiverende enn å sitte inne i et klasserom.

– Det er litt mer frihet. Nå kan vi være ute og gjøre oppgavene mer i praksis. Du får jo gjort mer, og kan bruke andre måter enn å bare lese og skrive. Det blir litt variasjon. Du slipper å ha med deg blyanter og en bok, det er veldig enkelt og lett tilgjengelig med telefon. Telefonen er jo med uansett, sier medelev Jonas F. Simensen.

– Gode tilbakemeldinger

Berit Reitan

Lærer Berit Reitan sier tilbakemeldingen fra elevene så langt er positiv.

Foto: Maria Kommandantvold / NRK

Berit Reitan er en av to lærere som er med på prosjektet. Hun sier at tilbakemeldingene fra elevene er gode.

– Så langt ser det veldig positivt ut. De syns det er morsomt, de kan lett se oppgavene og lese sms-ene flere ganger for å forsikre seg om at de har forstått den riktg. Så det virker positivt så langt.

Allerede neste uke skal prosjektet prøves ut for fullt forteller Reitan.

– Vi har nå planlagt en ekskursjon som handler om ernæring og livsstil og trening, så da skal få komme på NIMI og følge et opplegg der. Og da skal vi bruke mobiltelefonene som verktøy når vi sender ut oppgaver og beskjeder, og de skal bruke telefonen til å ta opp intervjuer av hverandre og lese inn reaksjoner på det de har lært og opplevd den dagen.

Reitan tror at mobilen kan være et godt tilskudd til de øvrige undervisningsformene.

– Jeg tror en blanding blir bra, at vi kan gjøre litt forskjellige ting. Og i utgangspunktet syns de det er gøy å komme ut og gjøre litt andre ting, for de blir jo værende mye i klasserommet og vi vil utvide det litt så vi kan bruke uteområdene og lokale ting som er aktuelt.

Flere nyheter fra NRK Buskerud