Hopp til innhold

– Utøya ligger i vår skolekrets

– Vi skal gå videre, selv om vi aldri glemmer, sier rektor ved Harald Helleseter ved Sundvollen Oppvekstsenter.

Blomster ved utsiktsted mot Utøya

Ei jente mistet sin mor, flere av de andre elevene ved Sundvollen Oppvekstsenter er naboer til Utøya.

Foto: Ingunn Håkestad Bråthen / NRK

Sundvollen Oppvekstsenter, startet skoleåret sist uke. Dette skoleåret fikk en annen start med ei jente som har mistet sin mor i massakren på Utøya den 22. juli, og mange av elevene bor også i naboloaget til Utøya.

– Vi er nok truffet av dette på andre måter enn alle andre. Utøya ligger i vår skolekrets slik at mange av våre barn, de bor jo enten langs Neslandet hvor de kan se til Utøya, og særlig rundt Sundvollen hvor det var veldig mye fokus etterpå. I tillegg er det ei av jentene på skolen som har mistet moren sin. Så derfor er kanskje vi rammet mer enn noen andre, selvfølgelig bortsett fra de som har mistet sine egne elever, forteller rektor Helleseter.

Takler sorgprosessen med åpenhet

Lærerene har snakket mye sammen om hvordan de skal takle spørsmål fra barna og ikke minst skjerme 6. klassingen som har mistet sin mor i tragedien.

– Det er selvsagt vanskelig for de andre barna, vi prøver på en måte å forklare dem at vi ikke må presse henne. Hun må selv få lov til å bestemme hvor mye hun vil snakke med andre, men unger er jo litt nysjerrige og vi ser jo det at de lurer på hvem denne jenta er, så vi prøver å få dem til å ikke forstyrre henne. Hun må få ha sin sorgprosess uten at noen av de andre ungene forstyrrer det. Jeg tror det går bra, jeg håper det, sier Helleseter.

– Og hva med fagpersoner rundt henne, hvordan har de forberet seg?

– Vi har snakket veldig mye sammen først og fremst. Og hvordan vi tror vi skal behandle spørsmål og forespørsler som kommer, det er litt vanskelig å forutsi alt, men lærere er veldig flinke til å snakke med barn. Det har vært mye snakk om at lærere må læres opp til hvordan vi skal takle dette, men dette kan vi lærere, vi snakker med unger om vanskelige ting hele tiden. Selv om dette er værre enn noe annet, så har vi også hatt kontakt med forskjellige faginstanser. Vi snakket også med faren før skolen startet og lærene var sammen med jenta før skolen startet. Så vi er litt bedre forberedt enn om de plutselig skulle dukke opp første dagen.

– Dette kan påvirke de unge i mange år fremover, har dere lagt en plan i forhold til det?

– Vi har hvertfall veldig lav terskel for å få hjelp av fagpersoner, så kommunen og BUP stiller opp hvis det er behov.

Preget i forskjellig grad

Til alt hell for skolen skjedde tragedien midt i ferietiden slik at mange av barna var bortreist når massakren skjedde. Men rektoren innrømmer at flere av barna kan også ha fått med seg svært mye.

– Våre elever er små, og det er jo slik at det er ikke noe som opptar våre minste barn, hvertfall ikke hele tiden. Mange var også på ferie da det skjedde og fulgte kanskje mer eller mindre med fra der de var. Men de som var hjemme, som var i nærheten, de kan ha sett og hørt mye, sier Helleseter.

Han sier at elevene har vært preget av hendelsen i litt forskjellig grad.

– Elevene våre har ikke snakket veldig mye om dette de første dagene. Noen vil gjerne prate om det, og det som har vært vår oppgave har vært og si til ungene at dette er det helt greit å snakke om. Hvis de synes det er vanskelig, så må de komme til de voksne, sier Helleseter.