I dag kom den første delen av de nye "Flirt" togene til NSB som skal erstatte flere av de gamle togene som kjører på norske skinner. Delen som ankom i dag skal brukes til opplæring av personalet som skal jobbe ombord.
– Det å være konduktør er langt mer enn å kontrollere billettene, sier informasjonssjef Åge-Christoffer Lundeby i NSB.
Kobles til kloakksystemet
Den 23 tonn tunge modellen ble heist på plass på NSB Skolen i Drammen, og er identisk med toget som settes i drift i begynnelsen av 2012. For at treningen skal være mest mulig realistisk skal man til og med koble toget til byggets kloakk og vannsystem.
Les også:
– Dette er en stor dag for oss i NSB, og vi gleder oss veldig til å sette toget i drift, sier Kjell-Arthur Abrahamsen som er prosjektleder for nye tog i NSB.
Toget skal ha en maksimumshastighet på 200 km/t, og skal først settes inn på strekningen Skien-Lillehammer. En strekning som er utsatt for harde vintrer.
Skal tåle is og snø
– At toget skal tåle kulde, har vi hatt i fokus gjennom hele utviklingsperioden. I tillegg er mye av det tekniske plassert på taket, istedenfor under togsettet, og da tåler det bedre is og snø, sier Abrahamsen.
NSB har bestilt 50 togsett av den nye typen som blir produsert av den sveitsiske togprodusenten Stadler. Prislappen på det hele er fire milliarder kroner. I tillegg har NSB en opsjonsavtale som kan sikre dem 100 nye tog, dersom de trenger det.
Smalere hofter
For å få plass i setet, må man imidlertid ha en litt smalere bak enn hva man kan ha på dagens togsett. For å få plass til enda flere sittende passasjerer, har NSB presset inn ett ekstra sete i radene, noe som fører til at setene blir åtte centimeter smalere.
– Det gjør vi for at enda flere skal slippe å stå på toget på de mest trafikkerte avgangene morgen og ettermiddag, sier Abrahamsen.