Hopp til innhold

Sen sjøsetting på grunn av streik

Transportstreiken rammer båtforhandler hardt. 800 båtmotorer står på lager midt i høysesongen.

Illustrasjonsfoto båt

Mange risikerer å ikke få ut båten fordi motoren står på lager.

Foto: Rainer Prang / NRK

Streiken kunne ikke rammet båtforhandleren Fische Marine i Hurum på et verre tidspunkt.

Firmaet på Sætre har som følge av konflikten flere hundre båtmotorer stående på lager.

– Vi er midt i høysesongen. Det er alvorlig allerede. Hovedproblemet er større kolli over 35 kilo som vi ikke kan sende med posten. Det blir stående, forteller daglig leder Trond Underhaug.

Totalt er nå 1700 personer ved godsterminaler tatt ut i streik etter bruddet i meklingen mellom Transportarbeiderforbundet og Logistikk- og LTL brøt sammen natt til lørdag.

Les også:

Venter på utsendelse

Firmaet er en av de største i sitt marked og helt avhengig av å få transportert ut varene til sine kunder.

I dag er området fullt av båter innpakket i plast, klare for nye eiere. Og inne i de høye lagerbygningene står store pappesker med båtmotorer og venter på å bli sendt ut.

– Normalt sender vi ut cirka en 20 fots konteiner med Schenker hver dag som inneholder rundt 30 båtmotorer.

– Hvor lenge kan det bli stående?

– Noe klarer vi å levere på andre måter, ved at forhandlere i nærområdet henter selv og noe leverer vi med egne bilder. Men det som skal lenger unna til Vestlandet og nordover vil bli stående så lenge streiken varer, sier Underhaug.

– Stor streikevilje

Tillitsvalgt ved Schenker i Drammen, Sten Rune Wold, sier streikeviljen er stor.

– Vi synes ikke det er moro, men det er noe som skjer når partene ikke har blitt enige, sier Wold, som håper streiken ikke blir langvarig.

Noen får lov å hente varer: privatpersoner kan hente selv og partivarer blir også kjørt direkte ut til mottaker.

Schenker i Narvik

Varene hoper seg opp på godsterminalene, etterhvert som streiken trappes opp

Foto: Mona Gingstad / NRK