Hopp til innhold

Stenges annenhver dag

Oslofjordtunnelen ble stengt over 150 ganger det siste året.

Oslofjordtunnelen
Foto: Falch, Knut / SCANPIX

«På fylkesgrensa mellom Akershus og Buskerud er riksvei 23 stengt i Oslofjordtunnelen på grunn av berging av et vogntog som har mistet en henger. Det er skiltet omkjøring inntil stedet er ryddet.»

Du har sikkert hørt meldingen på radioen utallige ganger, og kanskje det også har skapt en del irritasjon.

Biler går tom for drivstoff

I løpet av et år blir tunnelen stengt i gjennomsnitt litt over 150 ganger. Og de aller fleste stengningene skyldes menneskelige feil.

- Den vanligste årsaken til at vi må stenge er at bilen går tom for drivstoff. Etter det så er det motorstopp, og det er også veldig mange som ikke har sikret lasten på tilhenger eller taket godt nok, sier Kai Gundersen som er faggruppeleder i Statens Vegvesen region Øst.

Han legger også til at store kjøretøy ofte forårsaker problemer i tunnelen.

Sikkerhet først

Det er mange som dermed har opplevd å stå i endeløse køer for å få kjøre over til den andre siden av Oslofjorden. Mange har nok også irritert seg over at det ikke er mulig å kjøre gjennom tunnelen når vegvesenet driver opprydningsarbeid.

- Det går på sikkerheten til trafikantene. Trafikken flyter i 80 kilometer i timen der nede, og da forventer man ikke at det plutselig står en bil helt stille. I tillegg er det på grunn av sikkerheten til redningsmannskapene, sier Gundersen.

Ofte er det slik at tunnelen først stenges for all trafikk og tømmes når trafikken stoppes. Deretter åpnes det kjørefeltet der det ikke er problemer, men dette stenges igjen når opprydningen skal starte.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Oslofjordtunnelen
Foto: Harald Inderhaug / NRK

Lite som kan gjøres

Oslofjordtunnelen ble i sin tid åpnet for å lette på tungtransporten gjennom Oslo, og som en erstatning på ferjestrekningen mellom Drøbak og Storsand. Eneste omkjøringsmulighet når tunnelen er stengt, er via Oslo, eventuelt ferjeturen fra Horten til Moss.

- Det er ikke mye som kan gjøres for å hindre problemer i framtida. Så lenge det kjører biler i tunnelen, så må man forvente at det oppstår uventede hendelser, sier Gundersen.

Les: Vil forlenge E134

Les også: Oslofjordtunnelen snart bomfri

Dårlig informasjon

Trafikkveksten har vært langt større enn hva man hadde regnet med da tunnelen ble åpnet i 2000. Derfor er også innkrevingstiden av bompenger redusert. Men da øker også trolig trafikken.

- Og en naturlig konsekvens av det er at det blir flere hendelser, sier Kai Gundersen.

Mange av de som kommer til stengt tunnel aner ikke hva som har skjedd, og informasjonen de får er heller ikke noe å skryte av.

- Vi er helt klar over at vi har et for dårlig varslingssystem for dem som kommer fra Buskerud. Og for de som da går glipp av de få skiltene vi har, får en veldig lang omkjøringsvei.