Hopp til innhold

Øker bøtene for omstridt helsekostfirma

Forbrukerombudet varsler at de vil gi Uno Life bøter på til sammen fire millioner kroner. Flere tusen forbrukere føler seg lurt av helsekostfirmaet.

Mange klager på nettfirma

På Gulesider.no klager svært mange på selskapet Uno Life.

Foto: Skjermdump: Gulesider.no

Over fem tusen forbrukere har tatt kontakt med Forbrukerrådet fordi de føler seg lurt av helsekostfirmaet Uno Life. I sin hundre år lange historie har Forbrukerrådet aldri fått så mange klager på et firma.

– Det er faktisk mange som ringer meg personlig og gråter. De opplever at dette er fryktelig aggressivt fra Uno Life. De har fått stadige purringer og inkassovarsler, og nå får de brev om at de må møte i forliksrådet. Det er mange som er redde, sier forbrukerombud Gry Nergård.

Uno Life selger helsekostprodukter over telefon til forbrukere over hele landet. NRK har tidligere fortalt om flere som føler seg lurt av firmaet fordi de ikke får sagt opp abonnementet etter å ha takket ja til en prøvepakke.

Gry Nergård

Forbrukerombud Gry Nergård.

Foto: Forbrukerombudet

Les: Aldri før har så mange klaget på samme firma

Les også: Uno Life må trekke alle betalingkrav

Får millionbøter

Mandag hadde Forbrukerombudet og Forbrukerrådet et nytt møte der de diskuterte Uno Life. Nå har de varslet selskapet om at bøtene økes ytterligere. Tidligere er Uno Life ilagt millionbøter for grove brudd på markedsføringsloven. Bøtene kan nå komme opp i over fire millioner kroner.

– Selv om kundene bruker angreretten sin og sier opp på telefon eller mail, så fortsetter de å få tilsendt purringer, sier Nergård.

De siste dagene har flere kunder fått brev fra Uno Life om at saken deres bringes inn for forliksrådet dersom de ikke gjør opp.

Ingeborg Flønes, Forbrukerrådet

Direktør for forbrukerservice hos Forbrukerrådet, Ingeborg Flønes.

Foto: Forbrukerrådet

– Vi råder folk til å ta kontakt med Forbrukerrådet når de nå får varsel om at de må møte i forliksrådet, sier Nergård.

Direktør for forbrukerservice hos Forbrukerrådet, Ingeborg Flønes, sier de aldri har opplevd en lignende klagestorm mot et selskap. Hun sier det er viktig at forbrukerne er våkne når de får brev fra forliksrådet.

– Da må du svare forliksrådet, og du må møte opp i forliksrådet, hvis ikke får du en uteblivelsesdom. Alternativt kan du sende en klagesak til oss i Forbrukerrådet, sier Flønes.

– Ser frem til å prøve saken for retten

NRK har mandag vært i kontakt med Uno Life, men de ønsker ikke å stille til intervju. De viser til en pressemelding som ble lagt ut på hjemmesidene deres da de fikk den første boten fra Forbrukerombudet. I pressemeldingen står det:

«Uno Life AS («Uno») har i dag blitt ilagt et overtredelsesgebyr av Forbrukerombudet. Vedtaket fattet av Forbrukerombudet er feilaktig både hva gjelder faktisk fremstilling og rettslig vurdering, hvilket innebærer at Uno vil få vedtaket overprøvd og om nødvendig bringe saken inn for domstolen. Uno vil understreke at ordinær virksomhet videreføres og at Uno vil inndrive alle rettmessige kundefordringer. De kunder som mener å ha innsigelser mot Unos fordring vil selvsagt bli behandlet i henhold til gjeldende regler for inndrivelse og der tvist oppstår vil sakene på vanlig måte bringes inn for forliksråd.

Uno ser frem til å få sakens rettslige spørsmål prøvet for et uavhengig, kompetent rettsorgan, der gjeldende rett blir avgjørende for sakens utfall.»

Se video:

Forbrukerombudet gir Uno Life bot på flere millioner.