Hjelpekorpsene vil gjerne så ofte som mulig øve og gjøre seg kjent i utmark og verneområder som ofte brukes av fjellturistene, men som ikke tillater bruk av snøskuter og ATV.
Men til nå har et omfattende byråkratisk regelverk satt kjepper i hjulene.
– De største faremomentene våre er der hvor det er åpne vassdrag, og i dårlig vær ser vi ikke råkene. Det å få avmerket dette i kartbasen vår er utrolig viktig, sier Odd Gjestemoen i hjelpekorpset i Røde Kors.
– Det å ha mulighet til å komme inn i verneområdene er vi helt avhengig av for å ha en god en god sikkerhet og ikke minst ha en god og sikker fjellredningstjeneste, sier Gjestemoen.
Truet med å ikke rykke ut
Motorferdsel i utmark og verneområder er strengt regulert og kan bare skje etter godkjennelse fra forvaltningsmyndighetene. Men lovverket tolkes og håndheves forskjellig fra kommune til kommune, til hjelpekorpsenes store frustrasjon.
– Vi opplever at det er veldig store forskjeller. Vi ønsker å få en enhetlig behandling, og det er ikke det vi opplever i dag. For eksempel behandler en del av de lokale forvaltningsmyndighetene dette veldig rigid, sier Ole Gladsø leder i Røde Kors Hjelpekorps.
I påsken i fjor truet flere hjelpekorps med å ikke rykke ut på grunn av forskjellsbehandlingen. Etter det har miljøverndepartementet jobbet med nye retningslinjer for å rydde opp og sørge for at hjelpekorpsene blir behandlet likt hos landets kommuner.
– Skal bli tillatt
– Det har vært ganske stort rom for skjønn og kanskje litt uklarhet i de gamle reglene. Så de har ofte fått ja, men en del ganger fått nei og det har det vært vanskelig å forklare, sier miljøvernminister Bård Vegar Solhjell.
Nå vil han gjøre regelverket så klart som mulig, og planlagte øvinger skal bli tillatt.
– Når det er planlagte øvinger som Røde Kors og andre driver med for å bli bedre til å redde liv, så skal de få lov til det, sier Solhjell.