Av de 20 største veiprosjektene, som nå er under bygging her i landet, skal 19 av dem helt eller delvis finansieres med bompenger. Denne situasjonen må vi bare lære å leve med, ifølge regjeringen.
– Når vi ser de behovene som er der, både for å få bedre veier og nye veier, må vi regne med bompenger som en supplerende finansiering i lang tid fremover, sier samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa til NRK.no.
Mange dynamittsalver må til når den nye firefelts E-18 sør i Vestfold skal bygges. Her blir det meste av byggekostnadene betalt med bompenger.
Bilistene mener bompenger er svaret
I Vestfold har det skjedd mye på veifronten de siste årene, i stor grad ved hjelp av bompenger. Men i nabofylket Telemark, noen få killometer lenger sør, er det stille på anleggsfronten.
I Telemark, som ikke har bompenger, eller annen form for brukerbetaling, har det ikke blitt åpnet en ny stor vei siden 1999.
E-18 i Telemark og Vestfold har av mange blitt kalt dødsveien, men billistene har liten tro på at noe vil skje uten bomfinansiering.
Det meste tyder på at de har rett. Av de 20 største veiprosjektene som er under bygging her i landet er det bare et prosjekt hvor staten betaler hele regningen. En strekning på RV 70 i Møre og Romsdal.
Vestlendingene får skylden
Det er geografien og vestlendingenes store vilje til bompenger som er årsaken til denne situasjonen. Det sier forsker ved Transportøkonomisk institutt Knut Sandberg Eriksen.
– Min personlige hypotese er at man har stor velvilje til bomprosjekter i Norge på grunn av den historiske tradisjonen vi har med ferger over alle fjorder og sund. Da var man jo veldig glad for å få erstattet den fergestrekningen med en bro eller tunnel.
Sandeberg Eriksen sier dette er noe som nå har spredd seg til hele landet.
– I Sverige hadde man ikke den tradisjonen fordi man hadde gratis ferger på riksveiene, sier han.