Hopp til innhold

Kystvaktskip forsvinner

Neste år kommer Kystvakten til å ta en av de tre kystvaktskipene i Sør-Norge ut av drift.

Kystvaktskipet Nornen

Kystvaktskipet «Nornen» er en av skipene som kan forsvinne i 2011.

Foto: Lars Magne Hovtun / Scanpix

Kystvaktskipet Tor

Kystvaktskipet Tor.

Foto: Geir Rommetveit
Roger Hoel

Roger Hoel er skipssjef på kystvaktskipet «Tor». Kystvakta har også oppsyn med hummerfiske. – Mister vi en av våre båter blir det ikke like mye oppsyn, og nesten fritt fram for de som fisker ulovlig.

Foto: NRK
Øyvind Riise Jenssen

Larviksordfører Øyvind Riise Jenssen trodde ikke det var sant at regjeringen vil fjerne et av Kystvaktskipene.

Foto: NRK

Det er kystvaktskipene «Tor», «Nornen» eller «Njord» som kan forsvinne.

Ifølge statsbudsjettet skal Kystvakten spare 12 millioner kroner, og bruker midlene for å styrke beredskapen i Nord-Norge.

Skipssjefen på «Tor», Roger Hoel, forteller at han ikke var forberedt på nyheten.

– Vi fikk oss en liten overraskelse ved at de skal legge ned ett av våre tre fartøy som dekker hele Sør-Norge.

Han sier at beredskapen langs kysten vil bli alvorlig svekket hvis dette skjer.

– Beredskapen vil bli svekket med en tredjedel.

Les også: Bekymrede fiskere

Ryddet opp etter «Full City»

Kystvakten bidro blant annet i «Full City»-aksjonen de samlet opp olje og var med på å lede oljevernaksjonen. Hoel liker ikke at Kystvaktes innsats vil bli svekket i framtidige organisasjoner.

– Da vil det ta lenger tid å samle ressursene. Når det gjelder oljevern gjelder det å få lensene tidlig ut. Styrken vår er at vi har en stor oljelense ombord og mannskap som er trent til å håndtere den. Vi har ikke behov for å gå til et lager for å hente utstyr.

– Hvor raskt var dere på plass etter at «Full City» grunnstøtte i fjor?

– Skipet grunnstøtte i et forferdelig uvær. Vi var ved Egersund, og da uværet la seg var vi ute med lensene med en gang. Hadde vi vært nærmere så var det ikke værforhold som tillot oss å begynne tidligere.

Han beskriver Kystvaktskipene som det viktigste verktøyet for Hovedredningssentralen.

– Når det skjer en ulykke eller folk er savnet, bruker de oss. Jeg har selv vært med på å lede flere større redningsaksjoner på Østlandet, forteller Hoel.

Trodde ikke på det

Ordfører i Larvik, Øyvind Riise Jenssen, trodde ikke sine egne ører da han hørte nyheten i dag.

– Jeg trodde ikke det var sant. Når vi har investert i topp moderne utstyr blir det meningsløst. Det blir et tallspill fra regjeringens side når de legger fram et budsjett som gjør at vi må legge et skip i opplag.

Riise Jenssen er bekymret for at kun to skip skal betjente Sør-Norge.

– Da sier det seg selv at frekvensen blir vesentlig redusert. Det skjer ting selv om vi ikke forventer det, og da er det viktig å ha den tjenenesten i nærheten.

– Katastrofal feilprioritering

Per-Erik Schulze er rådgiver for naturmangfold i Norges Naturvernforbund, og sier det er en katastrofal feilprioritering å ta en av de tre Kystvaktskipene ut av tjeneste.

Schulze sier at Kystvakten er viktig for blant annet oljevernberedskap og for fiskebestanden.

– Det er ikke bare «Full City» som har vist at vi trenger å satse på kysten i Sør-Norge, men alt i forhold til å ta vare på marine ressurser som torske-, hummer- og ålebestand, og da trenger vi en sterk tilstedeværelse av blant annet fiskerioppsynet som Kystvakten representerer.

Schulze har ingen forståelse for at regjeringen vil prioritere Kystvakten i Nord-Norge og nedprioritere Sør-Norge.

– Dette er helt forskjellige satsingsområder, og det er forskjellige måter å jobbe på i sør og nord. Dette er et område hvor det er mange mennesker, og her må myndighetene satse, akkurat som de skal satse i nord.

Flere nyheter fra NRK Buskerud