Hopp til innhold

Hadde 30 anmerkninger på 11 år

Skipet som grunnstøtte utenfor Langesund i forrige uke hadde over 30 anmerkninger fra havnemyndigheter verden over på 11 år.

Bulkskipet Full city gikk på grunn utenfor Langesund natt til fredag
Foto: Bendiksby, Terje / SCANPIX

Blant annet gjennomførte mannskapene en brannøvelse i 2007 - uten sikkerhetsutstyr.

- Svært alvorlig

- Det er veldig alvorlig for de som gjennomfører øvelsen og ikke vet hvilket utstyr de skal bruke. Det kan også tyde på en dårlig sikkerhetskultur om bord og i rederiet, sier Ketil Sollien, som er ekspert på maritime fag.

En gjennomgang NRK har gjort, viser at "Full City" siden 1998 har fått over 30 merknader fra havnemyndigheter verden over. De går blant annet ut på manglende sertifikat blant mannskapene, dårlig navigasjonsutstyr og feil på livbåter.

- Dette er eksempler på at rederier som driver bulkskip som Full City har manglende kunnskaper om sikkerhet, sier Sollien, som til daglig er høgskolelektor ved maritim avdeling ved Høgskolen i Vestfold.

- Gjelder hele kystflåten

Harald Prytz, som er nestleder i Fellesforbundet for sjøfolk, mener ukulturen ikke bare gjelder for bulkskip som frakter tørrlast. Han mener hele den norske kystflåten nedprioriterer sikkerheten som følge av rederienes innsparinger.

- Problemet er at de ikke reparerer fartøyene og ikke har reservedeler. Det kan i flere tilfeller gå ut over sikkerheten, fordi båter kan bli liggende og drive, sier han.

Prytz etterlyser flere uanmeldte kontroller frå Sjøfartsdirektoratet.

- Blant annet om fartøyene har reservedeler og andre ting om bord som er viktig for å holde fartøyet i drift, sier Prytz.