Hopp til innhold

Denne tunnelen gjør sjåfører syke

Flere yrkessjåfører forteller om sykemeldinger etter hyppige turer gjennom Helltunnelen mellom Nord- og Sør-Trøndelag. Vegvesenet erkjenner problemet.

Helltunnelen

Dersom vi skal tro yrkessjåførene er Helltunnelen på E6 virkelig en tunnel fra helvete.

Foto: Terje Otto Røstad

Harald Sehm

Harald Sehm forteller at lufta i Helltunnelen har vært ekstra ille den siste tida.

Foto: Andreas Skeide / NRK
Byggeleder i Statens Vegvesen, Victor Jenssen.

Victor Jenssen i Statens vegvesen sier at det jobbes med å løse problemet.

– Sjåførene er frustrerte og forbanna. Det sier seg nesten selv når piggdekk og annen slitasje graver opp 3,6 tonn støv i uka, bare i Helltunnelen, sier Harald Sehm, som er verneombud i busselskapet Nettbus.

Flere av sjåførene i selskapet tilbringer deler av arbeidsdagen på vei gjennom den 3928 meter lange Helltunnelen.

Tunnelen går fra Malvik i Sør-Trøndelag til Stjørdal i Nord-Trøndelag, og er en viktig del av strekninga på E6 mellom Trondheim og Værnes.

NRK har tidligere skrevet om støvkrigen som kjempes i Helltunnelen, der det noen ganger er så mye støv at det ødelegger for sikten til bilistene.

Nå skriver Arbeideravisa.no at forurensninga inne i tunnelen er så ille at enkelte yrkessjåfører rett og slett søker seg bort fra jobben.

– Hvite skjorter blir brune

Dette bekrefter Arild Warmbo, som er plasstillitsvalgt for flybussjåførene i Nettbuss.

– Folk som sliter med luftveisproblemer blir syke. Noen har valgt å slutte når de oppdager hvor ille det kan være. Jeg merker det ikke på helsa selv, men på klærne. Før brukte vi hvite skjorter. Etter ett skift var de brune, sier han til Arbeideravisa.no.

Statens vegvesen bekrefter at de får inn klager fra trafikanter som opplever plager ved kjøring i tunnelen.

Ifølge driftskoordinator Viktor Jenssen er Helltunnelen en av de vanskeligste tunnelene i landet når det kommer til å holde lufta ren.

– Tunnelen er lang, har mye trafikk og andelen med tungtrafikk er høy. Kombinasjonen av dette er ikke helt enkel å hanskes med, sier han til NRK.no.

Kan ordne seg om noen år

Han forklarer at det oppstår en stempeleffekt når det kjøres i begge retninger inne i en tunnel.

Med høy trafikk blir støvet flyttet fram og tilbake, uten noen mulighet til å komme seg ut.

Tunnelviftene gjør heller ikke sitt til å gjøre lufta bedre.

– Med den værtypen som vi har nå, der det er kaldt, tørt og lite fuktighet, biter man seg selv i halen med ventilasjon. Jo mer du ventilerer da, jo mer støv produserer du, fordi du tørker ut tunnelen mer, forklarer Jenssen.

Han sier til NRK at vegvesenet gjør det de kan for å bedre situasjonen, men at det er bilistene selv som lager støvet og dermed også problemet.

Løsningen vil være å bygge et ekstra tunnelløp, slik at trafikken i hvert løp bare kjører i én retning.

– Det vil forandre situasjonen helt. Planlegginga mot to løp har allerede startet, men det tar nok noen år før det er på plass.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.