Hopp til innhold

Lærer om kollektivtransport i Trondheim

Når politikerne i Stavanger skal avgjøre om byen skal bygge ut bybane eller buss kommer de til Trondheim.

Arbeiderpartistyrte Trondheim og Sør-Trøndelag har på fire år greid å øke kollektivandelen med 40 prosent. Og de har satsa på buss. I dag var Arbeiderpartiet og Senterpartiet i Rogaland i Trondheim for å se nærmere på satsinga.

Arbeiderpartistyrte Trondheim og Sør-Trøndelag har på fire år greid å øke kollektivandelen med 40 prosent. De har satset på buss. I dag var Arbeiderpartiet og Senterpartiet fra Rogaland i Trondheim for å se nærmere på satsingen.

Tore O. Sandvik

Tore Sandvik (Ap) utelukker ikke at Trondheim med tiden kan trenge en bybane.

Foto: STFK / Siri Nordberg Malvik

– Vi ønsker at de som er avhengige av bilen skal sitte minst mulig i kø. Og da må de som kan ta bussen ta buss, sier fylkesordfører i Sør-Trøndelag, Tore Sandvik (Ap).

Derfor er bussen gjort mer attraktiv, mens det blir stadig mindre attraktivt å kjøre bil.

Må stadig forbedres

– Vi har gjort det mindre attraktivt å kjøre bil ved at det er færre parkeringsplasser, og ved at vi har tre bomstasjoner der det er dyrere å kjøre i rushtiden enn ellers, sier han.

Men selv om besøket fra Rogaland mener Trondheim er et utstillingsvindu for kollektivtrafikken mener fylkesordføreren at det stadig trengs forbedringer.

– Vi vet at om noen år kan ikke bussene stå mer enn 15 sekunder på holdeplassene. Står de lengre blir det kø, og da blir det igjen færre som ønsker å ta bussen.

Han utelukker heller ikke mulighetene for en bybane i Trondheim.

– Det kan godt tenkes at Trondheim blir så stort at vi må gjøre om bussveiene til bane, sier han.