Hopp til innhold

– Musikere trenger særbehandling

Åge Aleksandersen unner ingen det psykiske presset som musikere opplever. Nå vil underholdningsbransjen ha spesialbehandling i helsevesenet.

Åge Aleksandersen unner ingen det psykiske presset som musikere opplever. Nå vil underholdningsbransjen ha spesialbehandling i helsevesenet.

Åge Aleksandersen var en av deltagerne under dagens konferanse i hjembyen Namsos.

Terje Tranaas

Prosjektleder Terje Tranaas vil ha økt fokus på helsa til artister.

Foto: Eivind Aabakken/NRK
Åge Aleksandersen

Aleksandersen fikk en liten psykisk knekk etter plateanmeldelsen av 'Laika' i 1991.

Foto: Kallestad, Gorm / Scanpix

Torsdag og fredag arrangeres Nordens første konferanse med fokus på artister og helse i Namsos.

Psykologer og andre eksperter har møtt opp for å snakke til musikere, dansere og skuespillere om helsetilstanden til artister.

Nå vil Norsk underholdningsmedisinsk institutt (NUMI) ha en egen bedriftshelsetjeneste for musikere.

– For lite helsefokus

– Vi prøver å sette et viktig tema på dagsorden. Opplevelsesindustrien vokser jevnt, og det betyr at mange unge mennesker er på tur inn i bransjen. Vi vet veldig lite om helsa til disse artistene, og dette er noe vi har lyst til å se nærmere på, sier prosjektleder Terje Tranaas.

Han mener bransjen fokuserer for lite på helse og sikkerhet.

– Et eksempel er artisten i bandet Hellbillies som brakk begge hender og nakken på scenen under en konsert. Ved hvilken som helst annen arbeidsplass så hadde jo dette fått enorme konsekvenser, sier Tranaas til NRK.

– Tøft å bli slakta

– Nå ønsker vi å etablere et kompetansesenter med fokus på dette med helsemedisin for den nye tidens industriarbeider, sier prosjektlederen.

Blandt foredragsholdere på konferansen var både Vebjørn Rodal og Åge Aleksandersen.

Åge Aleksandersen har smertelig erfart det psykiske presset som artist.

I 1991 opplevde han å få terningkast èn i både VG og Dagbladet for plata «Laika».

Den rutinerte sangeren innrømmer at dette var tøffe tider.

– Ja, det var rett og slett jævlig. Man blir litt navlebeskuende og tror alle i hele verden tenker på dette, men i Kina var det jo ingen som brydde seg, fleiper han.

– Det er viktig å ha litt perspektiv. Dette var verst for meg. Det var litt kjedelig å gå på gata dagene etter at anmeldelsen ble kjent, men etter en nedtur så må man bare komme seg ovenpå igjen. Det er dette vi lever av, sier Aleksandersen.

– Musikere trenger særbehandling

Han mener det er viktig å skille mellom produktet og personen når slike ting skjer.

– Det er lurt å huske at det er plata di som blir anmeldt og ikke du som person, sier han.

I ett års tid har de i Namsos hatt et prøveprosjekt med artistpsykologen, og 70 - 80 prosent av hendvendelsene har dreid seg om dette med press og forventninger, ifølge Tranaas.

– Det psykiske presset i artistmiljøet er veldig tøft. Musikere trenger spesialbehandling, og de som skal behandle dem trenger spesialkompetanse. Det er dette vi vil bli gode på, sier han.

Åge Aleksandersen og Sambandet på Sommerfestivalen i Selbu

Det er ikke alltid like lett å takle det psykiske presset som artist, innrømmer Åge Aleksandersen.

Foto: Hans H. Bjørstad