Hopp til innhold

Storkontroll av vogntog i Trøndelag

Denne uka gjennomfører Statens vegvesen en omfattende kontroll av tunge kjøretøy og tungbilsjåfører. Kontrollen er en av de største i Vegvesenets regi noen sinne.

kontroll statens vegvesen

Mellom 70 og 80 kontrollører fra hele landet deltar i kontrollen.

Foto: Henriette Louise Krogness/NRK

Håvard Stjern

Håvard Stjern er seniorrådgiver i Statens vegvesen.

Foto: Henriette Louise Krogness/NRK
Storkontroll av vogntog

Kontrollørene sjekker blant annet kjøretid, farlig gods og sikringa av lasten.

Foto: Henriette Louise Krogness/NRK

På E6 mellom Trondheim og Stjørdal er kontrollen allerede i gang tidlig tirsdag morgen. Her har seks kontrollører fra Statens vegvesen startet sjekkinga av de tunge kjøretøyene som passerer.

– Vi vil øke trafikksikkerheten og sørge for like konkurransevilkår. Midt-Norge binder landet sammen og mange tungbiler passerer landsdelen hver dag. Derfor er det naturlig å velge Trøndelag for denne storoffensiven, sier Håvard Stjern i Statens vegvesen.

Samarbeider med politiet

Alle vogntog som passerer området bes stoppe via skilting som er satt opp.

– Det er jo noen som ikke stopper selv om det er skiltet, men disse prøver vi å få stoppet i ettertid. Vi har et tett samarbeid med politiet, sier Stjern til NRK.

Mellom 70 og 80 kontrollører fra hele landet deltar i kontrollen. Slik skal kontrollørene bli mer samkjørte og likebehandlingen sikres.

Grundig sjekk

Kontrollørene tar en grundig sjekk av kjøretøyene som blir stoppet.

– Vi undersøker blant annet biltid på sjåføren. I lasterommet ser vi om lasten er tilstrekkelig sikret, og vi har en generell kontroll av farlig gods, sier Stjern.

Han sier de finner flest brudd på kjøretida til sjåførene.

– Det er synd at de ikke overholder kjøretida og tar de pausene som kreves. Det er ikke bra å kjøre for lenge uten en rast.

Dette blir kontrollert:

  • Tekniske kontroller av bl.a. bremser
  • Kontroll av kjøre- og hviletid
  • Kontroll av lastsikring
  • Kontroll av farlig gods
  • Dokumentkontroll og kabotasje (transport mellom steder i et annet land enn transportørens hjemland)

(Saken fortsetter under bildet)

Statens vegvesen storkontroll

Kontrollen foregår på E6 mellom Trondheim og Stjørdal.

Foto: Henriette Louise Krogness/NRK

Flere får kjøreforbud

I løpet av en times tid har fire personer fått kjøreforbud ved en av kontrollstasjonene, og ifølge Stjern er dette ikke uvanlig.

– Etter tiden å dømme så vil jeg si at dette er gjennomsnittlig. Noen får forbud på grunn av for dårlig sikring av lasten, mens en har fått kjøreforbud etter brudd på kjøre- og hviletid. Vedkommende må ta en god pause, men blir samtidig anmeldt, sier Stjern.

Statens vegvesen tar i bruk ny teknologi for å kunne kontrollere mer effektivt og luke ut de kjøretøyene som er en fare for trafikksikkerheten.

Det brukes både varmesøkende kamera for å kontrollere bremser på tungbilene og den såkalte «skiltleseren» som leser skiltene på alle kjøretøy som passerer og sjekker dem opp mot tilgjengelige registre, i tillegg til de tradisjonelle kontrollmetodene.

– Overraskende

Jan Ivar Moen har vært i utekontrollen i 12 år, og han sier de av og til ser hvilke kjøretøy de bør plukke ut for en mer nøye sjekk.

– Noen av vogntogene har jo klare mangler, så dem stopper vi. Mens av og til kan man se at sjåførene ser slitne ut, og da er det også naturlig å ta disse til side, sier han til NRK.

– Etter 12 år i utekontrollen overrasker det meg enda at så mange av de som blir stoppet får kjøreforbud, sier han.

Statens vegvesen

Statens vegvesen tar i bruk ny teknologi for å kunne kontrollere mer effektivt og luke ut de kjøretøyene som er en fare for trafikksikkerheten.

Foto: Henriette Louise Krogness/NRK