På E6 mellom Trondheim og Stjørdal er kontrollen allerede i gang tidlig tirsdag morgen. Her har seks kontrollører fra Statens vegvesen startet sjekkinga av de tunge kjøretøyene som passerer.
– Vi vil øke trafikksikkerheten og sørge for like konkurransevilkår. Midt-Norge binder landet sammen og mange tungbiler passerer landsdelen hver dag. Derfor er det naturlig å velge Trøndelag for denne storoffensiven, sier Håvard Stjern i Statens vegvesen.
Samarbeider med politiet
Alle vogntog som passerer området bes stoppe via skilting som er satt opp.
– Det er jo noen som ikke stopper selv om det er skiltet, men disse prøver vi å få stoppet i ettertid. Vi har et tett samarbeid med politiet, sier Stjern til NRK.
Mellom 70 og 80 kontrollører fra hele landet deltar i kontrollen. Slik skal kontrollørene bli mer samkjørte og likebehandlingen sikres.
- Les: Vogntog på 40 tonn mista bremseskive under kontroll
- Les: Maktesløse overfor utenlandske vogntog
Grundig sjekk
Kontrollørene tar en grundig sjekk av kjøretøyene som blir stoppet.
– Vi undersøker blant annet biltid på sjåføren. I lasterommet ser vi om lasten er tilstrekkelig sikret, og vi har en generell kontroll av farlig gods, sier Stjern.
Han sier de finner flest brudd på kjøretida til sjåførene.
– Det er synd at de ikke overholder kjøretida og tar de pausene som kreves. Det er ikke bra å kjøre for lenge uten en rast.
Dette blir kontrollert:
- Tekniske kontroller av bl.a. bremser
- Kontroll av kjøre- og hviletid
- Kontroll av lastsikring
- Kontroll av farlig gods
- Dokumentkontroll og kabotasje (transport mellom steder i et annet land enn transportørens hjemland)
(Saken fortsetter under bildet)
Flere får kjøreforbud
I løpet av en times tid har fire personer fått kjøreforbud ved en av kontrollstasjonene, og ifølge Stjern er dette ikke uvanlig.
– Etter tiden å dømme så vil jeg si at dette er gjennomsnittlig. Noen får forbud på grunn av for dårlig sikring av lasten, mens en har fått kjøreforbud etter brudd på kjøre- og hviletid. Vedkommende må ta en god pause, men blir samtidig anmeldt, sier Stjern.
Statens vegvesen tar i bruk ny teknologi for å kunne kontrollere mer effektivt og luke ut de kjøretøyene som er en fare for trafikksikkerheten.
Det brukes både varmesøkende kamera for å kontrollere bremser på tungbilene og den såkalte «skiltleseren» som leser skiltene på alle kjøretøy som passerer og sjekker dem opp mot tilgjengelige registre, i tillegg til de tradisjonelle kontrollmetodene.
– Overraskende
Jan Ivar Moen har vært i utekontrollen i 12 år, og han sier de av og til ser hvilke kjøretøy de bør plukke ut for en mer nøye sjekk.
– Noen av vogntogene har jo klare mangler, så dem stopper vi. Mens av og til kan man se at sjåførene ser slitne ut, og da er det også naturlig å ta disse til side, sier han til NRK.
– Etter 12 år i utekontrollen overrasker det meg enda at så mange av de som blir stoppet får kjøreforbud, sier han.