– Vi har tilsvarende utfordringer i Buskerud, og da er det interessant å komme hit og lære om hva de har gjort her. Om suksesser og om ting kanskje skulle vært gjort annerledes, sier Anne Sandum, samferdselspolitiker for Arbeiderpartiet i Buskerud.
9,6 milliarder
Onsdag var hun og flere andre fylkespolitikere fra Buskerud i Trondheim for å lære om miljøpakken.
Dette er ei storsatsing på transportnettet i og rundt Trondheim. Bak står Trondheim kommune, Sør-Trøndelag fylke og Statens vegvesen.
Innsatsen for et bedre miljø belønnes av regjeringen, og kostnaden er 9,6 milliarder kroner fram til 2025.
Halvparten av pengene går til nye hovedveier, den andre halvparten til kollektiv, miljø og sikkerhet. Regjeringens belønningstilskudd øremerkes kollektivtrafikken, mens 800 millioner brukes på sykkelveier.
– Aktuelt for Drammen
– Her tar Trondheim by et kjempeansvar. De går i bresjen, de tar med seg alle distriktene rundt og får til et godt kollektivtilbud. Vi har en stor utfordring i Buskerud-byen og det er å få Drammen by til å se at de er motoren, de er mye av løsningen for et regionalt, kollektivt samarbeid, sier Trond Johansen, leder i hovedutvalget for samferdsel i Buskerud fylke (KrF).
Han tror noe lignende kan være løsningen for Drammen, og mener at bilistene må betale på linje med de i Trondheim.
– Vi har fått se plansjer her i dag som viser at bilistene betaler 70 prosent av denne storfinansieringen. Man har 8, 9, 10 millarder kroner å bruke over 15 år og en tilsvarende pakke tror jeg skulle være i Drammen. Jeg tror vi må regne med 70 prosent på bilistene, sier Johansen.