NTNU Vitenskapsmuseet har som eneste visningssted i Norge sikret seg utstillingen «Afghanistan – den gjemte historien», som betraktes som intet mindre enn en verdenssensasjon.
Sikkerhetsnivået er derfor høyt før publikum får slippe inn for å betrakte de over 2 000 år gamle kunstskattene.
– Vi har vært nødt til å gjørde mange tiltak for å å få denne utstillingen på plass, sier professor i arkeologi og direktør for Vitenskapsmuseet, Alex Christophersen.
SE VIDEO: Afghanske kunstskatter
Skatt med politieskorte
Mange av de 230 gjenstandene er trygt plasser bak tykke glassmontre.
Utstillingen består av smykker, kroner, vaser og skulpturer i gull, elfenben, glass og bronse – fra Silkeveien og Aleksander den stores (356-323 f.Kr.) tid.
Nesten to tusen år skiller den eldste gjenstanden fra den yngste i utstillingen.
Da forstår man også hvorfor gjenstandene ble fraktet med helikopter og politieskorte da de ankom byen.
– Utstillingen er underlagt regelverket for statsgaranti, og det utgjørt et sikkkerhetsregime som er formidabelt, fortalte Christophersen til NRK før den ble montert.
Ble gjemt i 14 år
Mange av Afghanistans verdifulle kulturskatter gikk tapt under borgerkrigen og det påfølgende talibanstyret.
De ble enten byttet til fordel for våpen, ødelagt i krigshandlinger eller knust av religiøse grunner.
Men gjenstandene som nå ligger utstilt i Trondheim overlevde dette, takket være en gruppe ildsjeler som i all hemmelighet klarte å holde kulturskattene skjult for Taliban og andre skatteplyndrere.
Under dramatiske omstendigheter fikk direktøren for Nasjonalmuseet og noen medarbeidere flyttet skattene på et sikkert sted i Kabul. Dette holdt de tett om i 14 år.
Først i 2003, etter den amerikanskledede allierte invasjonen, ble det kjent at skattkistene eksisterte i hvelvet, som så ble åpnet i 2004.
Forsikret på høyeste hold
Det er umulig å sette prislapp på en slik utstilling. Det som vises fram i Trondheim nå, blir omtalt som en verdenssensasjon.
– Det er en pengeverdi i dette, og det er en historisk verdi som representerer en kunnskap om den sentralasiatiske historien, som igjen har betydning for vår historie, sier Christophersen.
Så verdifull er den at staten måtte stille forsikring for å få den til Norge.
Og den ble satt av Kongen i Statsråd.
– Det er stilt statsgarantier gjennom Kulturdepartementet, som har vært opp i statråd. Så dette er vedtatt på høyste hold, avslutter Christophersen.