Hopp til innhold

UP forskjellsbehandler bilister og syklister

Kjører du bil med like kort avstand fremover som syklistene på bildet, mister du lappen.

Syklister trener på Byneset.

To av disse tre syklistene bryter trolig trafikkreglene. Hvilke to?

Foto: Henrik Sundgård / NRK

UP praktiserer regelen om avstand til forankjørende ulikt for syklister og bilister.

Mens du som bilfører kan miste lappen dersom du kjører med kortere avstand enn ett sekund til forankjørende, foretar ikke politiet seg noe dersom du som syklist ligger på hjulet til en kompis på treningstur.

Selv når den tette kjøreavstanden har ført til personskade, er politiet i tvil om de skal reagere strafferettslig mot syklister som kjørte for tett.

Det viser en fersk sak fra Trondheim.

Ulykka skjedde på ei rett vegstrekning

De 18–20 syklistene fra Trondheim Velicopedklub

Foto: Henrik Sundgård

Ti syklister gikk i bakken

Onsdag i forrige uke ble én syklist ble skadd og ni andre måtte i bakken da et lag på 18–20 syklister på Byneset i Trondheim måtte bråstoppe for en bil som nettopp hadde kjørt forbi dem.

– Vi lå på to rekker på en rett og oversiktlig strekning. Da kommer det en bil bak oss. Den svinger ut på venstre side og kommer forbi, sa syklist Bård Larsen til NRK etter ulykken.

– Så svinger bilen brått inn foran oss, så brått og nært at vi må bråbremse. Resultatet blir at ti av oss går i bakken. En blir skadd og sendt til legevakt. Sannsynligvis med brudd i venstre skulder, sier Bård Larsen, som selv klarte å bremse ned og holde seg på hjulene.

Sykkelfeltet besto av medlemmer i Trondhjems Velicopedklub TVK Sykkel som trente til Styrkeprøven fra Trondheim til Oslo 23. juni. Bård Larsen og flere av de andre syklistene bebreider bilisten for ulykken.

Denne artikkelen handler ikke om hvorvidt bilføreren har kjørt ulovlig eller uaktsomt.

Spørsmålet er om syklistene selv har brutt trafikkreglene, og det på en måte som bidro til at det skjedde en ulykke med personskade.

Reduserer luftmotstanden

Umiddelbart før ulykken på Byneset syklet TVK-syklistene i såkalt kjedeformasjon, noe syklist Bård Larsen bekreftet til Adresseavisen 9. mai.

– Det vil si at vi ligger to og to i bredden og skifter på å dra foran, sier Bård Larsen til Adresseavisen onsdag.

NRK får opplyst i sykkelmiljøet at hensikten med å skifte på å ligge foran er at den som sykler først får større luftmotstand enn de som holder hjulet i dragsuget rett bak. Utfordringen for mange syklister er å sykle tett nok opp i rytteren foran.

Det er her syklister på treningstur mest sannsynlig bryter trafikkreglene.

Syklister fra teningssenterkjeden Sats på trening på Byneset.

Syklister fra treningssenterkjeden Sats i frisk fart ned en bakke på Byneset. Hverken UP eller politijuristene vil si om disse syklistene følger regelen om forsvarlig avstand til forankjørende kjøretøy.

Foto: Henrik Sundgård / NRK

Avstand til forankjørende

Når man er ute på trening og ikke sykler konkurranse, så gjelder vegtrafikkloven også for syklister.

I trafikkreglenes paragraf 5.3 heter det at «Avstanden til forankjørende skal være så stor at det ikke oppstår fare for påkjøring dersom den forankjørende saktner farten eller stanser. (…)»

Mye tyder på at TVK-syklistene ikke holdt en trygg avstand til syklisten foran i kjedeformasjonen.

Kjørte 11,1 – 12,5 meter i sekundet

Til Adresseavisen sier Bård Larsen at TVK-syklistene kjørte i 40 til 45 km/t da ulykken skjedde.

En syklist som kjører i 40 km/t rekker å tilbakelegge 11,1 meter på ett sekund. I 45 km/t forflytter man seg 12,5 meter per sekund.

I tillegg kommer bremselengden fra man trykker inn bremsehåndtakene til sykkelen har stanset.

Reaksjonstid på 0,5 til 3 sekunder

Reaksjonstiden fra vi mennesker ser en fare til vi rekker å foreta oss noe varierer fra 0,5 til 3 sekunder, avhengig av hvor oppmerksomme vi er.

Dermed tilbakela hver og en av TVK-syklistene minst 5,5 meter før de i det hele tatt rakk å reagere på at bilen foran dem stanset.

Målet for syklister i formasjon er å ligge en halv meter bak hjulet på rytteren foran i feltet - for at det skal gå fort nok.

Når man blir sliten og uopplagt øker reaksjonstiden, noe som ofte skjer når man trener hardt.

– Det har jeg ikke tenkt på

Etterforskningsleder Anders Sunde Eidem ved Heimdal politistasjon sier til NRK at de ikke har avhørt føreren av bilen som bremset opp foran syklistene på Byneset, men at sykkelulykken «ligger i bunken».

– Denne ulykken førte til at ti syklister gikk i bakken, og én av dem måtte til lege med en skulder ut av ledd. Har du tatt stilling til om syklistene bak de to første i feltet skal straffeforfølges for å ha ligget for nær forankjørende?

– Det er en veldig interessant problemstilling du tar opp der. Det har jeg ikke tenkt på, sier Anders Sunde Eidem, før han legger til.

– Det må nok en jurist måtte ta stilling til.

I bunnen av en lang utforkjøring kan farten enkelt passere 40 km/t.

I bunnen av en lang utforkjøring kan farten enkelt passere 40 km/t. Da kjører man 11,11 meter per sekund.

Foto: Henrik Sundgård / NRK

– Interessant problemstilling

Sigbjørn Olderen er jurist ved Sør-Trøndelag politidistrikt, og er en av juristene Eidem sikter til. Han synes spørsmålet om straffansvar for syklistene reiser en interessant problemstilling.

– For vanlige personbiler under 3,5 tonn mister du førerretten (førerkortet) for minimum tre måneder dersom du holder mindre enn ett sekunds avstand til forankjørende.

– Gjelder samme straffereaksjon for syklister?

– Jeg har i alle fall aldri fått inn en anmeldelse på syklister som har ligget for tett.

– Syklister er ”kjørende”

Sigbjørn Olderen understreker at veitrafikkloven med forskriften med trafikkreglene også gjelder for syklister, når de ikke deltar i sykkelritt.

– Syklister er kjørende i lovens forstand.

Sigbjørn Olderen blir så usikker på om avstandskravet gjelder for syklister på treningstur at han ber om tid til å forhøre seg med sine juristkolleger på politihuset i Trondheim.

Etter et par timer kommer han med en foreløpig konklusjon, som går i syklistenes favør.

Den store styrkeprøven 2006

Det gjelder egne regler når man deltar i sykkelritt. Da må arrangøren passe på sikkerheten både til de syklende, men også til andre trafikanter.

Foto: Gorm Kallestad / Scanpix

Syklister godtar risiko

– Det kan virke litt kunstig å bøtelegge to syklister som trener sammen. Når du sykler tett bak hverandre på trening har du godtatt en viss risiko.

Olderen trekker parallellen til fotball, hvor en spiller som utfører en hard takling som fører til personskade kun i svært graverende tilfeller blir straffet etter straffeloven.

Han mener det blir helt uaktuelt å ta fra en syklist lappen for forseelser som utføres fra sykkelsetet.

– Vi kan ikke operere med førerkortbeslag for sykling, konkluderer politijurist Sigbjørn Olderen.

Usikkerhet også i UP

Politiet har en egen divisjon som er satt til å kontrollere at trafikantene overholder trafikkreglene. Men også i utrykningspolitiet råder tvilen over straffansvar for syklister som ligger på hjul under trening.

Nyutnevnt sjef for UP i Sør-Trøndelag Per Einar Hollum spiller ballen over til hovedkontoret på Stavern. Her svarer nestleder i UP Stab politioverbetjent Ole Høiby på NRKs spørsmål.

– Regelen om avstand til forankjørende gjelder også vanlige syklister, men jeg kan ikke huske at vi har gitt bot til noen syklist.

– Denne regelen håndheves ikke, sier Ole Høiby på UPs hovedkontor.

Leif N. Olsen

Tidligere UP-sjef Leif N. Olsen er klar på at syklister etter loven ikke kan ligge på hjul når de trener på offentlig vei.

Foto: Privat

Klar tale fra UP-Olsen

Først når NRK oppsøker den største av alle UP-sjefer gjennom tidene får vi et klart svar. Leif N. Olsen (68) var sjef for Utrykningspolitiet fra 1976 til 1985. I denne tida fikk han kallenavnet UP-Olsen. Han ble senere administrerende direktør for Autoriserte trafikkskolers landsforbund.

Her er han klar på det prinsipielle i saken.

– Syklister skal holde avstand til forankjørende, slik at de klarer å stanse dersom noe uforutsett oppstår.

– Når biler kjedekolliderer så er et alltid den som kommer bakfra som får skylda. Det samme gjelder for syklister.

Heller ikke Leif N. Olsen har hørt om noen straffereaksjon for syklister som har syklet for tett.

Egne regler for sykkelritt

Olsen understreker at dette gjelder for syklister som ikke deltar i sykkelritt.

– For sykkelritt er det egne forskrifter med egne krav til sikkerhetstiltak rundt kjøringen.

– I godkjente sykkelritt kan syklistene ligge så tett som de vil. De kan til og med bryte fartsgrensen, sier Leif N. Olsen.

Styrkeprøven

Når mange sykler samlet stiller det store krav til bilistene. Her fra Styrkeprøven.

Foto: NRK

Syklister kan sette andre i fare

Leif N. Olsen ser ikke noen grunn til å gjøre unntak fra vegtrafikkloven selv om de som deltar i treningen er innforstått med risikoen ved å ligge på hjul.

– Det er andre trafikanter til stede som gjør at veitrafikkloven må gjelde også for syklister som trener.

Olsen nevner en massevelt eller kjedekollisjon inne i et sykkelfelt hvor møtende trafikanter kan bli satt i fare som ett eksempel.

Politiet bør reagere ved ulykker

Leif N. Olsen mener politiet ikke behøver å bøtelegge syklister som ligger på hjul når det ikke fører til ulykke.

– Politiet må prioritere sin innsats. Ved ulykker med personskade hvor syklister er involvert bør politiet vurdere å reagere mot syklister som ikke har holdt god nok avstand.

Olsen viser til at det ved trafikkulykker ikke er opp til den som blir påkjørt om den som har skyld i ulykken skal straffeforfølges.

– Vi spør aldri om påtalebegjæring fra en person som er påkjørt.

Ikke med i «sykkelvett»

Organisert mosjonssykling opplever en sterk oppblomstring. Norges Cykleforbund (NCF) forventer at 2012 blir et nytt rekordår med flere enn 75.000 sykkellisenser.

Dette har fått forbundet til i samarbeid med Vegdirektoratet om å utarbeide ti sykkelvettregler for trening på trafikkert vei.

Allerede i paragraf 1 fastslås at en sykkel er definert som kjøretøy. I paragraf to står at «Trafikkregler skal overholdes (…)», mens det i paragraf fire heter at man skal dele seg opp i grupper på 10–15 syklister dersom man er mange på trening.

Paragraf åtte råder treningssyklisten

e til å «Ta hensyn til andre ryttere, hold jevn fart. Unngå unødige og plutselige endringer i feltet. Hold linjen din og ikke endre posisjon uten at du gir signal. (…)»

Spørsmålet om avstand til syklisten foran er ikke nevnt med ett ord i de ti sykkelvettreglene.

Nevner ikke avstand

I Tromsø er jurist og dommer, og syklist, Bjørnar Eirik Stokkan svært opptatt av syklistenes rettigheter på landeveien. Stokkan er også nestleder Tromsø CK.

På klubbens hjemmesider har Stokkan lagt ut sin redegjørelse for hvilke regler han mener gjelder for sykling på landevei.

Heller ikke Stokkan nevner problemene med avstand til forankjørende kjøretøy når syklister ligger på hjul under trening.

Derimot har han skrevet at hans veiledning blir brukt av mange store sykkelklubber, og at flere regionaviser har referert til hans forståelse av trafikkreglene.

– Det er deres egen skyld

Per Gunnar Hansen sitter i NCFs grenutvalg for landeveissykling. Han sier forbundet ikke har vært spesielt opptatt på avstanden til syklisten foran på offentlig vei under trening.

– Det er sjelden syklistene velter, og da er det deres egen skyld.

Hansen minner om at de som trener for styrkeprøven ikke er konkurransesyklister.

– Vi kan ikke bygge egne arenaer for å trene på landeveissykling.

Redd for «Cowboyer»

I sykkelsporten er man opptatt av at alle som deltar i sykkelritt skal ha trent på å kjøre formasjon.

– Vi oppfordrer til at utøverne, også amatører, skal trene på å kjøre tett, slik at de ikke blir nervøse når de sitter i et sykkelfelt under konkurranse, sier Per Gunnar Hansen i NCFs grenutvag for landeveissykling.

– Vi har enkelte rytter som kommer fra små miljøer hvor det ikke er mulig å få slik trening. De kaller vi cowboyer, fordi de gjerne kjører vinglete og skaper farlige situasjoner i feltet.

Problemet har vært så stort at Thor Hushovd nektet å starte i NM fordi han ikke turte kjøre i felt sammen med syklister som ikke har rutine fra å sitte i felt.

– Vi innførte derfor regler for hvem som skal få delta i NM.

Vil ta opp problemet

– I Europa pleier profflagene å ha med en følgebil foran og bak. Er det en vei å gå for norske amatører?

– Det vil bli veldig ressurskrevende å måtte ha med en følgebil på hver treningstur, men det må vi ta stilling til.

Per Gunnar Hansen vil etter NRKs henvendelse ta opp problemet med å ligge på hjul på neste møte i grenutvalget for landeveissykling.

– Kanskje skal vi begynne å arbeide for å få endret trafikkreglene til at bilistene må ta større hensyn til syklister som kjører i felt.

Overraskende mange påkjøres bakfra

Problemet med at syklister sykler på hverandre bakfra viser seg å være overraskende stort. I alle fall var det overraskende for forskerne ved Transportøkonomisk Institutt (TØI) da de i 2005 undersøkte sykkelulykkene over en tiårsperiode.

Forskerne fant at tre av ti ulykker der syklister ble skadd skjer mellom to syklister. Av disse skjer 30 prosent ved at en syklist blir påkjørt bakfra av en annen syklist.

Med andre ord skyldes hver ellevte ulykke med en skadd syklist at han eller hun ble påkjørt bakfra av en annen syklist.

Populær treningsform

Det var i 2005. I årene etterpå har Tour de France-suksessen til Thor Hushovd og andre norske toppsyklister ført til økt interesse for sykkelsporten til dagens flere enn 75.000 aktive syklister med lisens.

TØI-forskerne lot seg overraske over den relativt store andelen av kollisjoner som skjer under sykkelritt eller under trening. Forskerne avdramatiserte dette med at slike syklister i flinkere til å registrere syklene sine i Falck-registeret, og derfor har mer å hente på å melde fra om ulykker, men her hadde forskerne ikke gode nok data til å trekke bastante konklusjoner.

En like opplagt forklaring kan være at syklister under trening i grupper holder svært liten avstand til forankjørende syklist, når de ligger på hjul.