– Man føler seg som en dritt når man blir kjeppjaga fra en rasteplass, sier 23 år gamle Mirielle Renate Myrvang.
Hun må ofte passere fulle rasteplasser med den nesten 17 meter lange bilen hun kjører. For ikke å bryte loven må hun ofte parkere i små lommer uten toalett eller vann.
– Det er kaotisk og ekkelt. På vinterstid er det høye brøytekanter så du ikke kommer deg inn, og på sommeren er det fullt av bobiler og turister.
I tillegg forteller hun at de få toalettene som finnes langs veien ofte er skitne eller låst.
– Jeg elsker jobben min, men jeg skulle ønsker det var enklere å finne et do som var rent, og et sted hvor det er vann til å vaske seg, og at det var mulig å stoppe et sted på natta uten å få kjeft, sier Myrvang.
– Et sikkerhetsproblem
Det så mange trailere på norske veier at de til sammen tilbakelegger tre tusen kilometer i sekundet. Hvert år transporterer norske sjåfører rundt 260 millioner tonn gods.
Det er rundt 60 000 norskregistrerte kjøretøy over 7,5 tonn på veien.
Jan Arne Laberget i Yrkestransportforbundet sier det er rundt 5000 gods-sjåfører som er registrert hos dem, og at det totalt er omtrent 30 000 som kjører gods i Norge.
– Det er et stort problem at det er så få plasser å parkere, sier han.
Sjåførene er pålagt å hvile 11 timer i strekk hvert døgn, og de må ta en 45 minutter lang pause for hver 4,5 time.
– Hviletida er veldig viktig. Forskning viser at når man jobber i åtte timer er det det samme som å drikke en halvliter øl. Så man kan jo bare tenke seg konsekvensene, sier Laberget.
– Myndighetene må ta ansvar. En ting er at det er dårlig arbeidsmiljø, en annen ting er sikkerheten på veiene, sier han.
Økt trafikk
Etter at Dovrebanen ble stengt på grunn av ras, er det nå enda mer gods som må transporteres langs veien. Når togene står, er det mange hundre trailerne som må til for å erstatte togtransporten, opplyser Bjarne I. Wist, informasjonsdirektør i CargoNet.
Det merker sjåførene på rasteplassene.
– Det er til og med fullt i Østerdalen, hvor vi har de beste forholdene. Kommer du sent om kvelden må du kjøre videre, sier Laberget.
I Trøndelag er det bare et par steder hvor sjåførene har tilgang til dusj ved parkeringsplassen.
I Trondheim forteller sjåførene at det blir mer og mer vanskelig å finnet et sted å parkere de store bilene, og det fører ofte til at de må kjøre rundt i byen til de finner et sted de kan svinge unna.
Vi ta opp saken
Samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa opplyser at dette blir et tema i neste nasjonale transportplan.
Hun skriver i en SMS at hun anbefaler alle med interesse for denne saken å ta det opp fylkesvis slik at de får meldt inn sine behov.
Helgar Sætermo i Statens vegvesen i Nord-Trøndelag mener saken er litt overdrevet og mener det er en god del steder å parkere i Midt-Norge.
Han sier de har et system både for brøyting og rengjøring av rasteplasser.
– Det vil alltid være noen som synes det er for få plasser, sier Sætermo.
Planlegger ett nytt anlegg
Statens vegvesen er i jevnlig kontakt med blant andre Norsk lastebilforbund for å kartlegge behovene langs veien.
Nå vil det blant annet komme et etterlengtet anlegg ved Gråmyra i Snåsa i Nord-Trøndelag.
– De bygger en bensinstasjon der nå, og vi planlegger et anlegg hvor sjåførene kan ta døgnhvilen, sier han.
– Dette har vært ønsket i flere år, sier han.