Hopp til innhold

Krangler om parkering i Midtbyen

I Trondheim er det et bredt politisk forlik om Miljøpakken. Høyre er også med i dette samarbeidet, men nå krangler de med sentrum-venstre om parkeringsplasser.

Kø på omkjøringsvegene i Trondheim sentrum mandag.

Det er uenighet mellom partiene bak Miljøpakken i Trondheim. Høyre vil ha flere parkeringsplasser i byen, sentrum-venstre sier nei.

Foto: Morten Andersen

Det er uenighet på vesentlige punkter mellom partiene som jobber sammen om Miljøpakken i Trondheim.

Høyres kommunalråd Tone Stav vil ha flere parkeringsplasser i sentrum, mens KrFs kommunalråd Geirmund Lykke mener dette vil gi mer uønsket biltrafikk.

– Det bekymrer meg at Høyre er mer opptatt av å legge til rette for mer biltrafikk, kort tid etter at de valgte å samarbeide med de andre partiene om Miljøpakken, sier KrFs kommunalråd Geirmund Lykke.

Økende bybefolkning

Geirmund Lykke, gruppeleder i Sør-Trøndelag KrF

Kommunalråd for KrF, Geirmund Lykke.

Foto: Jan Erik Indrestrand, KrF / NRK
Tone Stav

Kommunalråd for Høyre, Tone Stav.

– Den generelle fortetningspolitikken vil øke behovet for parkeringsplasser til de som bor i midtbyen, sier Stav.

Hun mener det må settes av plasser i parkeringshus som kan leies ut til de som ikke har plass ved boligen sin.

Befolkningen i Trondheim er ventet å øke med 50.000 de nærmeste årene. Stav sier at selv om byboere bruker bilen mindre, må de ha anledning til å eie en bil.

– Det er vel urealistisk å tro at alle disse skal komme flyttende til byen med hver sin sykkel, Geirmund Lykke?

– Det er heller ikke min målsetting. Boligtallet i midtbyen har ikke økt de senere år, noe som skulle tilsi at vi har parkeringsplasser til gode. De som flytter inn i nye boliger kan jo ta i bruk disse.

– Men målsettingen er jo økt befolkningsfortetning langs kollektivbuen og i midtbyen. Dette må vi ta med i regnestykket, sier Stav.

– Mange er avhengig av bil

– Hvordan skal dere få enda færre til å kjøre bil i midtbyen?

– Vi må bedre kollektivtrafikken, med nye ruter også utenom kollektivbuen, sier Stav.

– Vi er enige om at vi trenger et bedre kollektivnett. Hovedveinettet vårt er tidvis sprengt, og da kan vi ikke legge til rette for mer biltrafikk. Flere må gå, sykle eller ta buss, sier Lykke.

Han mener dette er den eneste måten å få en by som er levelig for alle.

– Men vi må heller ikke glemme at mange som skal til midtbyen for å handle er avhengig av å bruke bil. Disse må ikke bli utestengt, sier Stav.

– Konstant leting etter plass

Til sommeren mister Trondheim p-plasser i Kjøpmannsgata, men ifølge Lykke er antall plasser allikevel høyere enn måltallet.

Tone Stav påpeker at folk som har flyttet til byen og ikke har parkeringsplass tilhørende boligen sin er på konstant leting etter å få leid seg en plass.

– Dette må vi gjøre noe med hvis vi skal få til den fortettinga vi ønsker, sier hun.

Geirmund Lykke innrømmer at de har en avklaringsjobb å gjøre fremover.

– Jeg tror at vi sammen skal greie å løse spørsmålet om parkeringsplasser knyttet til boliger, sier Stav på sin side.