– Det handler både om sikkerhet, og om komfort. De som står slenger rundt, og prøver å holde seg fast så godt de kan. Barn er ofte helt usikra, forteller Knut Ole Moen Bleke, som reiser fra Støren til Trondheim hver dag.
– Sjåføren har ansvaret
Antall busspendlere har aldri vært høyere i Trondheimsområdet.
Etter vedtaket om like billettpriser uansett reiselengde reiser 25 prosent flere kollektivt .
- Les også: Bussen blir billigere
- Les også: Foreslår dyrere kontantbilletter
Samtidig finnes det ingen øvre fartsgrense i Norge som bestemmer når passasjerene på en buss må sitte fastspent.
– Det er vi som lager rutetilbudet som har ansvaret, men det er til enhver tid sjåføren som må vurdere om bussen er for full eller ei. Den beslutninga må tas daglig ute, sier plan- og driftssjef i AtB, Harald Storrønning.
Dobler avganger etter NRK-henvendelse
Men i ettermiddag kom beskjeden fra busselskapet om at de, etter NRK Midtnytts henvendelse, dobler antall avganger på strekningen i rushtiden.
– Det er selvfølgelig ikke bra at passasjerer har stått i så stor grad. Etter et møte i dag har vi bestemt oss for å sette inn flere busser allerede fra i morgen av, sier Markedssjef i AtB, Grethe Opsal.
Sammen med Nettbuss Trøndelag setter de inn tre ekstra busser fra Melhus til Trondheim både morgen og kveld.
Dermed blir det avganger hvert femte minutt i rushtiden.
– Vi vil også vurdere flere avganger på andre strekninger der passasjerer er i samme situasjon, sier Opsal.