Hopp til innhold

Én skademelding i minuttet

Forsikringsselskapene opplever telefonstorm etter uværet.

Dagmar sine herjingar i Eid

Båter, biler, hus og hytter har fått betydelige skader etter «Dagmars» ferd gjennom landet i julehelgen.

Foto: Øystein Torheim

Tirsdag kveld sto forsikringskundene i telefonkø for å melde fra om sine skadde hus, biler og båter. Gjensidige mottok én skademelding i minuttet.

– Uværet har gjort betydelig skade. Bare på de siste fire timene har det tikket inn en ny skade hvert minutt, sier informasjonsrådgiver i Gjensidige Trondheim, Pål Rune Eklo.

Hittil har selskapet fått melding om 1300 skader, men Eklo tror det vil bli mange flere.

Pål Rune Eklo, Gjensidige forsikring

– Mange har nok ikke kommet hjem fra juleferie og fått sjekket skadene på sine bygg og eiendeler ennå, sier Pål Rune Eklo i Gjensidige.

Foto: Gjensidige

Ansatte kalt tilbake fra juleferie

For å kunne ta hånd om alle henvendelsene fra kundene, måtte Gjensidige få flere av sine ansatte til å avslutte juleferien litt tidligere.

Skadeomfanget er størst i Trøndelag og langs kysten av Sør-Trøndelag.

– Det er snakk om bygningsskader på hus, skader på biler, båter og andre eiendeler.

Hittil 160 millioner

Foreløpige tall fra Finansnæringens fellesorganisasjon, som administrerer Norsk Naturskadepool, anslår de innmeldte skadene i hele landet til 160 millioner kroner.

Det er forventet at beløpet vil stige kraftig.

Uværet «Berit» ødela for 275 millioner kroner. Eklo forventer at meldingene etter «Dagmars» herjinger vil fortsette å komme inn hele denne uken.

– Det er sikkert mange som ikke har kommet hjem fra juleferie, og som ikke har fått sjekket sine fritidsboliger og eiendeler langs kysten ennå.

– Det vil bli interessant å se hvor mange skademeldinger som kommer, men det ser ut til at «Dagmar» kommer til å overgå «Berit».

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.