Hopp til innhold

Venter flere ulykker framover

Lastebilnæringa i Midt-Norge mener vi må regne med flere ulykker med vogntog framover som følge av stor økning i godstrafikken på norske veger.

Ulykke E39 Hemne

Mandag kveld omkom to personer på E39 i Sør-Trøndelag. Lastebilnæringa tror det vil bli flere ulykker på grunn av økt godstrafikk på vegene.

Foto: Henrik Sundgård / NRK

I går skjedde ei tragisk dødsulykke på E39 i Hemne i Sør-Trøndelag. Møtet med et vogntog på glatt føre ble skjebnesvangert for en familie på fem fra Eide i Nordmøre.

En far på 39 år og en sønn på åtte år ble drept, to andre barn ligger hardt skadd på intensivavdelinga på St. Olavs Hospital.

Eide barneskole - sorg

Eide barneskole er i sorg etter ulykka.

Foto: Eirik Haukenes / NRK

Hele kommunen er i sorg, barna i tredjeklasse som mistet klassekameraten sin heiste flagget på barneskolen på halv stang i dag.

– Å si at det ikke skal skje igjen, er å lure seg selv

Ulykka har også gjort inntrykk på dem som har tungtransport som yrke, og som også må ta inn over seg at vi vil oppleve flere slike ulykker.

– Antall vogntog på vegen øker, da øker også faren for at det skjer noe. Å si at det ikke skal skje igjen, er å lure seg selv, sier Niklaus Haugrønning som er fylkesleder i Norges Lastebileier-Forbund.

Dobling i antall gods på vegene

Siden 1995 er antall tonn gods som fraktes på vegen doblet. I Midt-Norge har vogntogtrafikken økt med 30 prosent. På de mest belastede vegene, som mellom Orkanger og Frøya, er økningen på hele 70 prosent de siste ti årene.

– Jeg tror det vil øke enda mer, historien viser at all økning kommer på vegen. Jernbanen er full og ikke presis nok, noe vi i næringa også synes er synd. Vi kunne godt tenke oss å bruke jernbanen enda mer, sier Haugrønning.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Vogntog

Det har vært en dobling i godstrafikken på vegene de siste fem årene. Norges Lastebileier-Forbund vil ha mer gods på jernbanen.

Foto: NRK

– For dårlig vegstandard

Det er enda uklart hva som er årsaken til dødsulykka i går kveld. Haugrønning mener standarden på norske veger er for dårlig.

– Vegene blir dårligere og dårligere for hvert år som går fordi det blir brukt for lite på vedlikehold.

Han nevner blant annet dype spor i asfalten som gjør at det er vanskelig å få bort is og snø fra vegen, noe som øker risikoen for ulykker.

Vil bruke sjøen mer

Fylkesordfører i Sør-Trøndelag, Tore O. Sandvik, mener fylket nå satser på å bygge bedre og sikrere veger gjennom nye veginvesteringer.

Fylkesordfører, Sør-Trøndelag, Tore O. Sandvik

Fylkesordfører Tore O. Sandvik.

Foto: Kirsten McDonagh / NRK

Men i tillegg mener han jernbanen må brukes mer.

– Men jernbanen har heller ikke ubegrenset kapasitet. Det er derfor viktig å bruke sjøen i større grad. Vi må både ha bedre veger, satse mer på jernbane og øke bruken av sjøen som transportveg, sier Sandvik til NRK.

Tenker sikkerhet hele tiden

Fylkesleder i Norges Lastebileier-Forbund, Niklaus Haugrønning mener det viktigste for å unngå flere ulykker er å avpasse farten enda mer.

– Vi tenker sikkerhet hele tiden. Vi prøver å skolere sjåførene, for det er sjeldent tekniske feil som er årsaken til ulykker. Men myndighetene må også lage bedre og bredere veger, og vedlikeholde de bedre.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.