Hopp til innhold

Dieselbiler sliter med dugg på ruta

Mange nybileiere får en overraskelse når høsten kommer. Den nye drivstoffgjerrige bilen klarer ikke å varme opp frontruta like fort som gammelbilen.

Dårlig sikt

Mange dieselbileiere blir overrasket over at vifta ikke gir like varm luft som på bensinbiler. Resultatet er dugg og is.

Foto: Politiet

Årsaken er at moderne dieselmotorer har så høy virkningsgrad at det ikke blir så mye overskuddsvarme igjen til kupévifta.

Dermed risikerer du dugg eller is på ruta.

Les også: Å kjøre med dårlig sikt kan koste deg dyrt.

Kjører bilen varm

Likevel velger mange bilførere den farlige varianten med å kjøre motoren varm.

– Altfor mange bilførere sjanser på at varmeapparatet skal sørge for at bilen tiner opp eller fjerner dugg mens de kjører, sier skadeleder i DNB Skadeforsikring, Anne Stine Eger Mollestad.

Han legger til at sjåførene kjører i tilnærmet blinde.

– Førerne ser ikke veien og sliter med å oppdage fotgjengere eller syklister.

Les også: Er din bil klar for vinteren?

Tre av fire går på diesel

Etter at staten la om avgiftsreglene til fordel for dieselmotorer har andelen dieseldrevne biler økt sterkt.

Av samtlige nye personbiler registrert så langt i år går 75,1 prosent på diesel. Det viser tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken.

Noen importører har begynt å utstyre de dyreste modellene med dieseldrevne varmeapparater som hjelper til med å varme opp kupéen. Men de fleste bilene har ikke slik luksus.

– Bruk bilen riktig

Det å kjøre dieselbil i Norge gir spesielle utfordringer.

– Mange dieselbileiere har ikke lært seg å bruke bilen riktig, sier kommunikasjonsrådgiver Jan Ivar Engebretsen i Norges automobilforbud NAF.

Han har et enkelt, men ofte oversett knep.

Omluftsknapp, eller knapp for resirkulering av lufta.

Det aller enkleste antidugg-tipset er er å trykke på omluftsknappen.

Foto: Ståle Tonning / NRK

Steng kulda ute

– Bruk omluftsknappen.

– At det var?

– Omluftknappen. Ved å slå vifta over på omluft tar du ikke inn kald luft men bruker om igjen lufta inne i bilen. Dermed blir det fortere varmt.

Først når det er godt varmt inne i bilen skal vi ifølge Engebretsen skru over til friskluftinntaket igjen.

– Hold ruta rein

Et annet NAF-tips er å sørge for å holde ruta helt fri for fett og skitt.

– Det enkleste er å vaske innsiden av ruta med varmt salmiakkvann. Da får du bort både fett og sot, sier Jan Ivar Engebretsen.

Vannmolekylene i lufta trenger nemlig en kald overflate å feste seg til for å bli til dugg. Jo mer skitt, jo større overflate.

Salmiakkmiddelet reduserer også vannet overflatespenning, slik at duggdråper ikke dannes så lett.

Litt elementær fysikk

Dugg oppstår når varm fuktig luft kondenserer mot kalde overflater. Når du setter fra deg en varm bil vil luftas evne til å holde på vanndampen minske når lufta inne i bilen blir avkjølt.

Ved 23 plussgrader kan luften inneholde 20 gram vann. Ved null grader klarer den samme mengden luft bare å holde på en fjerdedel så mye vann (5 gram). Synker temperaturen til ti minusgrader halveres dette igjen til 2,5 gram vann.

Derfor lønner det seg å lufte godt ut når du setter fra deg bilen. Så lenge det ikke er nedbør kan du sette opp flere dører i et halvt minutt, slik at du får skiftet ut den varme kupélufta.

Har du garasje setter du et bilvindu på gløtt over natta. Da kommer du til en tørr og klar rute neste morgen.

Fjern kilden

Det er også avgjørende å fjerne kilden til dugg, nemlig vann. Alt vann du trekker inn i bilen er potensielt dugg.

– Vær nøye med å børste av deg snø på klærne og fra håret før du setter deg inn i bilen. Spark også av deg snø på fottøyet, sier Jan Ivar Engebretsen.

Han følges opp av skadeleder Anne Stine Eger Mollestad i DNB Skadeforsikring.

– Sørg for at gulvmatter og lignende blir rengjort for is og skitt. Ikke oppbevar fuktige gjenstander i bilen.

Skrap isen ned på en avis

Dugg eller is på innsiden av bilen har en tendens til å bli en fast gjest.

– Hvis du fjerner is fra vinduet bør ikke avskrapet is bli liggende i igjen i bilen, fordi det vil skape mer fukt i bilen og dermed risiko for dugg, sier Anne Stine Eger Mollestad.

– Det samme gjelder for fjerning av dugg. Hvis en fuktig klut blir liggende igjen i bilen, vil fuktigheten fremdeles være i bilen. Du vil da oppleve samme problem igjen og igjen.

Den klare oppfordringen fra skadelederen er å skrape bort all is, samt fjerne dugg fra alle vindusruter og speil før kjøreturen starter. I tillegg er det mye som kan gjøres for å unngå dugg og ising på rutene.