Hopp til innhold

Vegsatsning i Trøndelag

Regjeringen vil bruke 40 millioner kroner neste år på E6-utbyggingen Harran - Nes bru i Nord-Trøndelag. Også mange andre veger i Trøndelag får penger gjennom statsbudsjettet.

Nes bru i Grong er en flaskehals på E6

Nes bru fra 1930-tallet på E6 i Harran, skal nå rives.

Foto: Frank Almås / NRK

Denne strekningen har lenge vært en flaskehals langs E6, med Nes bru fra 1930-tallet.

E6 legges om

I statsbudsjettet som ble lagt fram torsdag tas det sikte på å starte anleggsarbeidet på vegstrekningen i neste måned. I tillegg til ei ny bru over Namsen, skal E6 legges om nord for Harran sentrum.

Denne strekningen er på 2,2 kilometer. Det skal også lages ei 1,2 kilometer lang miljøgate i Harran sentrum.

Hele veganlegget skal åpne for trafikk i 2014.

Mer til Værnes - Kvithamar

Regjeringen setter også av 175 millioner kroner til E6 mellom Værnes – Kvithamar neste år.

Prosjektet omfatter en strekning på vel fem kilometer mellom kryss med av- og påkjøring fra Trondheim lufthavn Værnes og Kvithammar, nord for Stjørdal.

Denne vegen skal bygges som firefelts veg og vil på deler av strekningen avvikle både lokal- og fjerntrafikk. Anleggsarbeidene tok til i mai 2008, og resten av prosjektet er planlagt å åpne for trafikk i 2013.

I tillegg går regjeringen inn for å videreføre utbedringer på E6 ved Langstein. Det skal også bygges midtrekkverk på E6 ved Svemarka, og midtrekkverk og gang- og sykkelveger på strekningen Sparbu – Mære – Vist.

– Et godt grunnlag

Berit Brendskag Lied

Vegsjef Berit Brendskag Lied er godt fornøyd med statsbudsjettet.

Foto: Stig Morten Waage / NRK

– Regjeringens forslag til statsbudsjett for 2012 gir et godt grunnlag for drift og utvikling av riksvegnettet i Midt-Norge. I tillegg blir det viktige trafikksikkerhetsarbeidet prioritert, sier regionvegsjef Berit Brendskag Lied.

I Sør-Trøndelag vil regjeringen bruke en stor del av bompengene fra Miljøpakken i Trondheim, til de store vegprosjektene E6 Sentervegen – Tonstad, og riksveg 706 Dortelyst – Stavne.

Prosjektet inngår i Miljøpakken for transport i Trondheim, og strekningen er 2,3 kilometer lang. Her skal en delstrekning på 1,3 kilometer utvides fra to til fire felt, mens resten av strekningen skal utvides fra fem til seks felt.

Nytt Tillerkryss

Det blir også bygd nytt Tillerkryss i to plan, sammen med bygging av ny kollektivveg fra Sentervegen til Sivert Tonstads veg, bruer og underganger for gang- og sykkeltrafikken og støyskjerming for utsatte boliger langs vegen.

Forberedende arbeider startet i fjor høst, og hele prosjektet skal etter planen være ferdig i 2014.

Fornøyd Tøndel

– Statens Vegvesen er rimelig fornøyd med årets statsbudsjett, sier avdelingsdirektør i Sør-Trøndelag, Ingvar Tøndel.

Ingvar Tøndel

Ingvar Tøndel er fornøyd med statsbudsjettet.

Foto: Eivind Aabakken / NRK

Vegvesenet får omtrent det de er lovt til ulike prosjekter.

– I tillegg legges det opp til samme trykk på drift, vedlikehold og investering neste år, sier Tøndel.

På lokalvegnettet fullføres utbyggingen i Forsøkslia på delstrekningen Kystadlia – Byåsvegen. Regjeringen vil prioritere å få flere til å sykle i Trondheim, og trafikksikkerheten i sentrum blir prioritert.

Styrker kollektivtrafikken

Regjeringen vil goså videreføre tiltak som styrker kollektivtrafikken, blant annet innføring av sanntidssystem på en rekke holdeplasser og signalprioritering for kollektivtrafikken.

Når det gjelder strekningen på E6 i Oppdal sentrum og Vindalsliene - Korporals bru, vil arbeidet her starte i 2013.

Nordre avlastningsveg i Trondheim

Slik vil Nordre avlastningsveg gå gjennom Trondheim sentrum.

Foto: Flellanger Widerøe/MULTICONSULT

Regjeringen vil bevilge 730 millioner kroner til E6 Nidelv bru – Grillstad, E6 Nordre avlastningsveg i Trondheim. Av dette beløpet forutsettes 590 millioner kroner stilt til disposisjon av bompengeselskapet.

Prosjektet vil bli en del av et sammenhengende hovedvegsystem rundt Trondheim fra ny Nidelv bru i vest, til Grillstad i øst.

Får fire felt

Utbyggingen omfatter om lag 4,5 kilometer dels ny firefelts veg og dels utbedret veg. Om lag 2,4 kilometer av strekningen er bygd i tunnel. Alle vegene inn mot Rotvollkrysset får fire gjennomgående felt. Dette gjelder Omkjøringsvegen, Innherredsvegen og E6 nordover.

Anleggsarbeidene startet høsten 2009, og det legges opp til å åpne deler av prosjektet for trafikk høsten 2013. Hele prosjektet vil etter planen stå ferdig i 2014.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.