Hopp til innhold

I helgen starter vraktømmingen

Dårlig stål kan skape utfordringer for de som skal tømme olje fra vraket av det britiske krigsskipet på 167 meters dyp utenfor Namsos.

Miniubåt / HMS "Bittern" (montasje)

En miniubåt skal brukes til å fjerne olje fra vraket av krigsskipet HMS 'Bittern'.

Foto: Frank Mohn AS / Kystverket / arkiv

Det har blitt kalt en tikkende miljøbombe, vraket av HMS ”Bittern” som ligger på bunnen av Namsenfjorden.

HMS "Bittern" i 2004

Vraket av HMS 'Bittern' fotografert i 2004.

Foto: Namsos Dykkerselskap
NSO ”Crusader”

NSO ”Crusader” ved kai i Namsos.

Foto: Espen Sandmo / NRK

Skipet ble senket etter å ha fått store skader etter tyske angrep 30. april 1940.

Flere britiske soldater omkom, i tillegg forsvant store mengder olje i dypet.

I sommer ble det oppdaget en oljelekkasje fra vraket, og Kystverket er nå på plass i Namsos med slepefartøyet NSO ”Crusader” for å tømme det.

– Vi regner med å være i gang med oljetømmingen i løpet av helgen, sier prosjektleder Hans-Petter Mortensholm i Kystverket til NRK.

Dårlig stål i skroget

Skipet skal tømmes ved hjelp av en miniubåt.

Denne skal først ta hull på skroget, deretter blir oljen pumpet om bord i overflatefartøyet.

Noe av problemet med undervannsoperasjonen er den dårlige kvaliteten på stålet i vraket.

– Stålkvaliteten er blitt dårlig når vraket har ligget der nede. Ståltykkelsen blir målt før man borrer, samtidig vil vi først vil borre i partier av skipet som ikke inneholder olje. Da kan vi se hvordan stålet reagerer, sier Mortensholm.

Mange tonn olje

Ingen vet nøyaktig hvor mye olje vraket inneholder, i verste fall kan det være 190 tonn.

– Vi vet hva ”Bittern” hadde da det ble senket. Gjennom tidligere inspeksjoner vet vi at halve skipet er tomt for olje, jeg tror at et estimat på mellom 50 og 100 tonn vil være godt, sier Mortensholm.

Han regner med at de kommer til å bruke ti dager på å tømme vraket for olje.

Video: Her pipler oljen ut av HMS "Bittern"

Video Oljelekkasje "HMS Bittern"

Oljevernberedskap

Hvis alt går som planlagt skal det ikke lekke olje under arbeidet.

– Hvis man får oljeutslipp har man hatt en hendelse som ikke skal skje. Vi har fokus på at det ikke skal være utslipp under tømmingen.

Men dersom noe skulle gå galt, har man oljevernutstyr om bord i NSO ”Crusader”.

– I tillegg har vi et tett samarbeid med lokale styrker for oljevernberedskap i Namsos. De har utplassert utstyr på forhånd, vi mener at beredskapen skal bli god nok før vi begynner å tømme, sier Hans-Petter Mortensholm i Kystverket.

Flere risikovrak

Det er ikke første gang slike vrak tømmes for olje. I 1994 og 1995 ble ”Blücher” tømt, ”Nordvard” ble tømt i Moss i 2007 og ”Welheim” ble tømt utenfor Florø i 2008.

I alt har Kystverket kategorisert over rundt 2.300 vrak langs norskekysten. I 2006 konkluderte man at rundt 30 av disse kunne være miljøfarlige.

Fire av vrakene skal tømmes i 2011, etterpå skal man sjekke tilstanden på de mest risikable vrakene.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.


Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.