Jernbaneverket har bestilt 37 trailerturer for å få fraktet betongsviller fra Hønefoss i Buskerud til Majavatn i Nordland.
Årsaken er at toget ble for tungvint.
– Jeg synes det er veldig merkelig. Jernbaneverket burde være de siste til å sende et slikt signal, sier lederen for transportkomiteen, Knut Arild Hareide (Krf), til NRK.no.
Ville ikke leie tog
Informasjonssjef i Jernbaneverket avdeling Nord forklarer situasjonen med splittelsen mellom NSB og Jernbaneverket for over ti år siden som førte til at Jernbaneverket ikke lenger eier togmateriell.
– Vi måtte derfor ha leid lokførere, lokomotiver og vognmateriell, samt tre hjullastere til å lesse av svillene på de tre forskjellige plassene vi skal skifte ut skinnene i sommer.
- Les også: Jernbaneverket anbefaler hjemmekontor
– Holder ikke
Denne forklaringen holder ikke for lederen av transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget.
– Alle som skal frakte noe må vurdere om de skal bruke godstog eller trailere. Den argumentasjonen gjelder for alle, sier Hareide.
Han synes det er synd at Jernbaneverket viser at trailere utkonkurrerer jernbanen.
– For oss politikere er det viktig at flere bruker tog. Det er mye mer miljøvennlig. Jernbaneverket burde gått foran og vist at jernbanen er fremtidsrettet, sier han.
- Les også: Jernbaneverket mangler tiltaksliste
Halvannen gang rundt jorda
37 turer fra Hønefoss til Mosjøen blir 31.857 kilometer. Det er lite trolig at svilletrailerne får 37 returlass fra Mosjøen til Hønefoss, så trailerne må kjøre tomme i retur.
Dermed blir fraktoppdraget på 63,714 kilometer, eller tilsvarende en halvannen gang jorda rundt ved ekvator.
66, 5 tonn CO2
En moderne trailer bruker fire liter diesel på mila. Dermed blir det totale forbruket av diesel vel 25.000 liter.
Med 2,66 kilo CO2-utslipp per liter diesel slipper transporten ut 66,5 tonn CO2 til atmosfæren.
66,5 tonn CO2 tilsvarer 433 flyturer (gjennomsnittlige flyturer utført av nordmenn, både til inn- og utland).