– Nå selges det Fairtrade-merket sjokolade for omtrent femten millioner i året. Salget i fjor var fire ganger så høyt som i 2009, opplyser daglig leder Erik Hager.
Siden den danske dokumentarfilmen «The Dark Side of Chocolate» hadde premiere i mars i fjor har debatten om sjokoladeindustrien rast, også her i Norge.
Filmen viser hvordan barn blir smuglet over landegrenser for å høste kakao i land vest i Afrika. Blant annet Aftenposten har skrevet om saken.
Bakgrunn:
Kanskje har oppmerksomheten gjort at flere kjøper sjokolade med merker som garanterer rettferdig handel.
– Vi gleder oss over at salget i fjor var vesentlig bedre enn året før, sier Hager.
Fortsatt en dråpe havet
Selv om salget av rettferdig sjokolade tar av, er det aller meste som selges i norske butikker ikke merket. Ingen av de store norske sjokoladeprodusentene fører i dag slike produkter.
I påsken spiser nordmenn ekstra mye sjokolade, men blant kolibriegg, kyllingformede sjokolader og marsipanpølser er det få garantimerker å se.
– Det er veldig synd at det ikke finnes noen alternativer der, sier Erik Hager i Fairtrade.
Han legger til at de jobber hardt for at forbrukerne skal få flere «rettferdige» sjokolader å velge i.
– Butikkene merker at folk etterspør dette, så vi får håpe det kommer etter hvert.
Les også:
Vanskelig å skaffe nok
Den trønderske snopfabrikanten Nidar har varslet at de
. De gjør dette gjennom ordningen UTZ.Men når de første etiske sjokoladepåskeeggene tyter ut av maskinene kan ikke kommunikasjonsdirektør Robert Rønning svare på.
– Per nå er det vanskelig å få tak i nok sertifisert sjokolade. Vi innfører dette gradvis, og håper femten prosent av sjokoladen vi selger er sertifisert innen året.
Konfektprodusenten Cielo i Trondheim har allerede gått over til å bruke Fairtrade-merkede råvarer.
Da NRK var på besøk hos de unge gründerne innrømmet de at de ikke hadde full oversikt over hvor råsjokoladen kom fra.
– Dette er nok ikke perfekt, men det er mye bedre enn å kjøpe sjokolade som ikke er merket, mente Mats Paulsen og Per Ståle Andersen.
Hør innslaget fra fabrikken her!
– Ikke ha dårlig samvittighet
Fram til rettferdig påskesnop kommer i hyllene, ber Erik Hager folk spise sesongsjokoladen sin med god samvittighet.
– Jeg synes ikke man skal boikotte ikke-sertifiserte produkter. Det kan godt hende fattige kakaobønder får det verre hvis vi slutter å kjøpe produktene deres. Men jeg håper selvsagt mange velger rettferdig når de kan, sier han.
– Mange store internasjonale sjokoladeprodusenter går nå inn for å sertifisere produktene sine, så dette er en tydelig trend.