Hopp til innhold

Vi spiser mer rettferdig sjokolade

Butikkene firedoblet salget av Fairtrade-merket sjokolade på ett år. Men rettferdig påskesnop er så langt i det blå.

Påskegodt

Sjokolade er populært, men den smaker kanskje ikke så godt om den er produsert ved barnearbeid.

Foto: www.colourbox.com

– Nå selges det Fairtrade-merket sjokolade for omtrent femten millioner i året. Salget i fjor var fire ganger så høyt som i 2009, opplyser daglig leder Erik Hager.

Erik Hager

Erik Hager i Fairtrade.

Foto: Pressefoto

Siden den danske dokumentarfilmen «The Dark Side of Chocolate» hadde premiere i mars i fjor har debatten om sjokoladeindustrien rast, også her i Norge.

Filmen viser hvordan barn blir smuglet over landegrenser for å høste kakao i land vest i Afrika. Blant annet Aftenposten har skrevet om saken.

Bakgrunn:

Kanskje har oppmerksomheten gjort at flere kjøper sjokolade med merker som garanterer rettferdig handel.

– Vi gleder oss over at salget i fjor var vesentlig bedre enn året før, sier Hager.

Fortsatt en dråpe havet

Selv om salget av rettferdig sjokolade tar av, er det aller meste som selges i norske butikker ikke merket. Ingen av de store norske sjokoladeprodusentene fører i dag slike produkter.

Kakaoarbeidere i Den Dominikanske Republikk

Her høstes kakao på en Fairtrade-gård i Den Dominikanske Republikk.

Foto: Marvin del Cid/Fairtrade / Marvin del Cid

I påsken spiser nordmenn ekstra mye sjokolade, men blant kolibriegg, kyllingformede sjokolader og marsipanpølser er det få garantimerker å se.

– Det er veldig synd at det ikke finnes noen alternativer der, sier Erik Hager i Fairtrade.

Han legger til at de jobber hardt for at forbrukerne skal få flere «rettferdige» sjokolader å velge i.

– Butikkene merker at folk etterspør dette, så vi får håpe det kommer etter hvert.

Les også: – Sjokolade blir like dyrt som luksuskaviar

Vanskelig å skaffe nok

Den trønderske snopfabrikanten Nidar har varslet at de bare skal selge sertifisert sjokolade innen 2015 . De gjør dette gjennom ordningen UTZ.

Men når de første etiske sjokoladepåskeeggene tyter ut av maskinene kan ikke kommunikasjonsdirektør Robert Rønning svare på.

Etisk sjokolade fra Celio i Trondheim.

Etisk sjokolade fra Celio i Trondheim.

Foto: Robin Sletthagen / NRK

– Per nå er det vanskelig å få tak i nok sertifisert sjokolade. Vi innfører dette gradvis, og håper femten prosent av sjokoladen vi selger er sertifisert innen året.

Konfektprodusenten Cielo i Trondheim har allerede gått over til å bruke Fairtrade-merkede råvarer.

Da NRK var på besøk hos de unge gründerne innrømmet de at de ikke hadde full oversikt over hvor råsjokoladen kom fra.

– Dette er nok ikke perfekt, men det er mye bedre enn å kjøpe sjokolade som ikke er merket, mente Mats Paulsen og Per Ståle Andersen.

Hør innslaget fra fabrikken her!

– Ikke ha dårlig samvittighet

Fram til rettferdig påskesnop kommer i hyllene, ber Erik Hager folk spise sesongsjokoladen sin med god samvittighet.

– Jeg synes ikke man skal boikotte ikke-sertifiserte produkter. Det kan godt hende fattige kakaobønder får det verre hvis vi slutter å kjøpe produktene deres. Men jeg håper selvsagt mange velger rettferdig når de kan, sier han.

– Mange store internasjonale sjokoladeprodusenter går nå inn for å sertifisere produktene sine, så dette er en tydelig trend.