Med en fart på 170 kilometer i timen raste en 29-åring gjennom Helltunellen på E6 mellom Stjørdal og Malvik i Trøndelag. Det er 90 kilometer i timen mer enn det som er lovlig. Og han er ikke den eneste som gasser på i slike omgivelser.
Mye grisekjøring
Fotoboksene har avslørt mange råkjørere også i år. Blant dem er 27 bilister i Trøndelag fotografert i hastigheter fra 106 kiliometer i timen og oppover. Ved 120 eller mer ryker lappen.
Får ikke tatt dem
Sjef for trafikkavsnittet ved Sør-Trøndelag politidistrikt, Knut Sivertsen rister på hodet.
– Forstemmende, sier han.
Tre ting er verst for Sivertsen. Det ene er riskikoen. I 170 kilomenter i timen skal det lite til før katastrofen er et faktum. Det andre er at flere og flere kjører fort. Det tredje er at politiet ikke får tatt alle.
– Mange slipper unna. Grunnen er at det er vanskelig å identifisere folk på bildene. Vi finner dem ikke. Det er ille, sier Sivertsen.
Øke risikoen
– Vi må sørge for å være synlige. Risikoen for å bli tatt for råkjøring må være tydelig , sier Sivertsen.
Han mener fotoboksene et supplement til manuelle kontroller langs veien, men de har sine svake sider.
– Det tar alt for lang tid fra bildene blir tatt til politiet får dem, og da får vi ikke alle opplysningene heller, sier Sivertsen.
Han viser til Sverige, der har politiet det hele og fulle ansvar for fotoboksene. Da går sakene raskere unna. I Norge er ansvaret delt mellom Statens Vegvesen og politiet. Vegvesenet har driftsansvaret, politiet skal fange synderne.
Høy fart i tunellene
Fotoboksenes fangst viser med all klarhet at tunellene er stedet der flest blir avslørt.
– Tunellene har rette strekninger og mange fristes av det, sier distriktsleder i Trygg Trafikk i Sør-Trøndelag, Bård Morten Johansen.
Han er skremt over tallene.
– Folk som kjører i de hastighetene vi snakker om her gjør et bevisst valg. De bryr seg ikke om fotoboksene, eller de ser dem ikke, til tross for at alle tunellene med fotobokser er merket. I disse hastighetene er katastrofen nær ved.
Uegnet i trafikken
Johansen ser at farten øker og tallet på lovbrytere likeså.
– Vi må plukke vekk folk som ikke skal være i trafikken sammen med oss andre. Den oppgaven har politiet, men de kan ikke være over alt på en gang. Oppgaven er vanskelig, men viktig.
Han mener ulykkestallene, og ulykkesrisikoen i trafikken, er alt for stor.