Hopp til innhold

Klagestorm på boliger

Langt flere huskjøpere klager på feil og mangler ved boligen enn tidligere.

Hus fullt av råte, fukt og sopp
Foto: Kathrine Brønn / NRK

Stadig flere nye boligeiere er misfornøyde med kjøpet. Det er særlig antall klager gjennom eierskifteforsikringa som øker.

Les mer: Sjekkliste for huskjøpere

– Da kan boligkjøperen forholde seg til et forsikringsselskap i stedet for selger som privatperson, og da blir terskelen lavere for å sende inn en klage, sier takstmann hos RG-Prosjekt, Rita Voll til NRK.

Les også: Tapte millionkrav etter huskjøp

Hun tror økt oppmerksomhet i media også kan være med på å trigge klager

– Folk hører om andre som har fått medhold, og da prøver de seg, forteller hun.

– Les tilstandrapporten nøye

Til tross for at det har blitt en betydelig vekst i antall klager, har det blitt mer vanlig med en grundig teknisk tilstandsrapport av eiendommen ved salg.

Les også: Søppellukt gjør husene verdiløse

– Det vi ser er at rapportene blir ikke lest så grundig som vi ønsker oss. Mange leser rapporten først etter det er oppdaget feil og skader, sier Voll.

Les også: – Kvinner er dyktige huskjøpere

Misfornøyd med meglersalg

I dag går de fleste boligsalg gjennom en megler.

– Klagene som kommer inn til oss er i vesentlig grad boliger som er omsatt gjennom megler, forteller Voll.

Les også: Er det rart han vil heve kjøpet?

Sparebank1 Eiendom i Steinkjer opplever ikke at huskjøperne er mer misfornøyde enn før.

– Det synes jeg er veldig overraskende, jeg opplever en hverdag med lite klager, forteller megler Per Annar Schiefloe ved Sparebank1 Eiendom til NRK.

Får god dokumentasjon

Schiefloe mener forutsetningene for et trygt huskjøp er bedre enn noen gang.

– Vi har aldri hatt så god dokumentasjon på hus som i dag. Huskjøper får oppgitt takst, energimerking og egenerklæring fra selger. Man har aldri fått så mye opplysninger om hus på forhånd som i dag, sier Schiefloe.

Les også: Ikke bli lurt ved boligkjøp

Likevel tror han skyhøye forventninger kan være med på å bidra til klager.

– Det kan være at folk har urealistiske forventninger til hus. Dersom man kjøper et 50 år gammelt hus, sier det seg selv at komponentene har gått ut på dato, sier han.