Hopp til innhold

Problemferga Olav Duun må taues til Polen

Bilferga kunne ha blitt reparert ved det lokale verftet i Kolvereid. Istedet valgte rederiet et polsk verft 800 nautiske mil unna. Er dette god lokalpolitikk, spør nå mange seg?

Bilferga Olav Duun

Bilferga Olav Duun ligger værfast til kai i Kristiansund. Båten skal slepes til Polen for å bygges om.

Foto: Eirik Hauknes / NRK

Problemene ser ikke ut til å ta slutt for Olav Duun. Nå er det motorene som må skiftes i den 11 år gamle bilferga som til daglig trafikkerer sambandet Hofles-Geisnes-Lund på Namdalskysten i Nord-Trøndelag.

Må taues til Polen

Nærmeste verft, Moen Slip i Kovereid, ligger bare 20 minutter unna fergeleiet i Hofles. Verftet sto klar til å utføre jobben, og la inn et tilbud på 13,3 millioner kroner. 3,3 millioner av dette var arbeidspenger.

Men det lokale verftet tapte anbudsrunden. Et polsk verft som holder til i byen Stettin fikk oppdraget, skriver Namdalsavisa.

Turen til Polen skulle vise seg å bli mer omfattende enn planlagt.

Bilferga Olav Duun har lagt ut på en lang ferd til verftet i Polen.

Olav Duun skal snart slepes til Stettin i Polen etter ufrivillige opphold i Trondheim og Kristiansund.

Foto: Google Maps/ NRK-montasje Arne Kristian Gansmo

Olav Duun kom ikke lenger enn til Trondheim før ferga igjen fikk motorproblemer. Redningen ble slepebåt som skulle ta bilferga de vel 800 nautiske milene over til Polen.

Heller ikke dette skjedde uten problemer. Fartøyene kom ikke lenger enn til Kristiansund, og ligger nå til kai i påvente av bedre vær.

«Over bekken etter vann?»

Ifølge avisa har ikke reaksjonene latt vente på seg etter at det ble bestemt at ferga skulle til Polen for å bygges om. Både lesere og politikere har gitt uttrykk for det de mener er en uklok avgjørelse.

Viknapolitiker Kay H. Knotten (Ap) skriver i en kommentar at man burde skjønne at ferja ikke kom lenger når den knapt kommer seg mellom Hofles-Lund.

Flere, deriblant en tidligere skipper i Namsos trafikkselskap, stiller spørsmål om det å sende ferga ut på en så lang tur for å spare noen tusenlapper er god lokalpolitikk.

Olav Duun

Verftet Moen Slip i Kolvereid ligger 20 minutter unna fergeleie Olav Duun trafikkerer. Likevel valgte rederiet FosenNamsos Sjø AS å bygge om båtmotoren i Polen.

Foto: finn.no/ NRK-montasje Arne Kristian Gansmo

Daglig leder Per Christian Stubban i FosenNamsos Sjø AS sier han forstår at mange helst ser at lokalt næringsliv benyttes i størst mulig grad.

– Vi benytter oss i mange tilfeller av lokale virksomheter i Namdalen. Men dette var en stor oppgave som vi ville innhente flere tilbud på, sier Stubban til NRK.

I dette tilfellet var det pris og tid som var utslagsgivende for at rederiet valgte et polsk verft til å bygge om motorene. Etter planen skulle hele ombyggingen ta sju uker. Dette tidsskjemaet sprekker nå.

– Fortsatt billigst i Polen

Olav Duun lå fredag ettermiddag til kai i Kristiansund, og det er usikkert når slepet til Stettin i Polen vil skje.

Til tross for motorhavari på vei til Trondheim, forsinkelser i Kristiansund og slep til Polen, sier Stubban rederiet fortsatt holder seg innenfor de økonomiske rammene for oppdraget.

– Vi har skrevet en kontrakt og holder selvfølgelig den. Vi kommer uansett billigere ut ved å velge verftet i Polen. Forsikringsselskap er koblet inn etter motorproblemene på vei til Trondheim, så alle utgiftne vil ikke falle på oss, sier Stubban til NRK.

Moen Slip, Kolvereid

Verftet Moen Slip i Kolvereid ligger 3-4 nautiske mil unna fergeleiet. Til verftet i Stettin i Polen er det vel 800 nautiske mil.

Foto: Svein Neerland