Hopp til innhold

Trøbbel i maskineriet

Mellom 400-500 passasjerer blir berørt når tre av Kystekspressens båter er ute av drift i fredagsrushet.

Video Trøbbel for Fosen Namsos Sjø

– Vi har et redusert tilbud i dag, når to båter er ute av drift, og reservebåten er på verksted. En del reisende må transporteres med buss og taxi, sier direktør Per Christian Stubban i Fosen Namsos til NRK.

Klokken 20.30 er det opprinnelig en fergeavgang mot Brekstad og Lensvik, men passasjerene må fraktes med buss.

– Vi frakter dem først over til Vanvikan, og så videre til Brekstad. Så får vi finne en løsning for de som skal til Lensvik, sier Stubban.

– Utrolig kjipt

Mona Lisa Lieng er en av passasjerene som blir berørt av fergekaoset.

Per Christian Stubban

Per Christian Stubban beklager situasjonen.

Foto: Anne Heidi Røstad / NRK

– Det er veldig kjipt når man har med seg småunger. Det er sjelden vi er hjemme på besøk, så når det først skjer er det greit å komme seg direkte frem. Vi skal bare være der en liten stund, og nå blir vi rimelig forsinka, sier Lieng til NRK.

Normaltrafikk fra tirsdag

Stubban regner med at trafikken går som normalt igjen på tirsdag, da M/S Ladejarl er tilbake fra verksted.

– Det er ingen tvil om at dette blir dyrt, vi snakker nok opp mot 100.000 kroner. Heldigvis er det ikke ofte dette skjer, men en ulykke kommer sjelden alene sier Stubban.

Bytter motor

M/S Ladejarl var rusta opp med nye reservedeler da den satte kursen mot Brekstad i natt.

Men så langt kom den aldri. En pumpe røyk og motoren stoppa, og dermed var båten satt ut av spill.

Den greide å ta seg inn til land ved bruk av den andre motoren, men ifølge Stubban, holder ikke det til å gå i ordinær trafikk. Dermed måtte den returnere til Trondheim.

– Vi vet ikke hva det skyldes, men vi har bestemt oss for å bytte motor, sier Stubban til NRK.

En ulykke kommer sjelden alene

Reservebåten M/S Trondheimsfjord ble kommandert utover fjorden for å rekke 6.15- avgangen fra Brekstad.

– Men problemene er mangfoldige, sukker Stubban.

For også den båten ble satt ut av spill.

– På vei inn fikk den en kraftig hylselekkasje som medførte at vi måtte ta den opp i dokk, sier Stubban.

Så nå er også den tatt ut av drift. For å gjøre problemdagen komplett kan Stubban fortelle at reservebåten, M/S Agdenes, ligger på Stord for å få to nye motorer installert.

Vet ikke når båtene kommer tilbake

– Vi vet egentlig ikke når M/S Ladejarl blir ferdig, men M/S Trondheimsfjord blir forhåpentligvis repartert til lørdag, sier Stubban.

Han sier avviklinga av trafikken foreløpig er problematisk.

– Men vi har noen båter som fortsatt går.

16.30-avgangen redda

En av de få båtene som nå betjener kysten mellom Kristiansund og Trondheim er M/S Mørejarl.

– Den går i vanlig rute fra Kristiansund til Trondheim nå. I formiddag går den ut fra Trondheim igjen, men vi snur den fra Sandstad.

Dermed kommer hurtigbåten tilbake til Trondheim for å ta seg av ukas største avgang klokka 16.30.

– Det innebærer at det blir lite båt på møresida, men der har vi leid inn en ekstra båt som heter Gripexpressen. Den går i alle avgangene mellom Kristiansund og Gjerdinga, sier Stubban.

De resterende rutene blir dekt opp med busser.