Av de 25 mest ulykkesbelastede strekningene, kommer fem strekninger av E6 gjennom Trondheim med. På disse fem strekningene har det de siste fem årene vært 160 ulykker med personskader, og 216 personer er blitt skadd, skriver
.Strekningene fra Rønningsbakken i øst til Sorgenfri i sør utgjør en samlet veilengde på 5880 meter.
Det blir én ulykke per trettisjuende meter. Da er ikke ulykkene i Midtbyen regnet med.
E6 for trang
Bård Morten Johansen er distriktsleder i Trygg trafikk i Sør-Trøndelag, og mener E6 gjennom Trondheim ikke er dimensjonert for verken tungtrafikk eller den trafikkmengden som går der i dag.
– Veien er for trang, og det er for få sikkerhetssoner opp i mot syklister og fotgjengere, sier Johansen til NRK.
Foreslår 40 km/t
Statens vegvesen vil i løpet av høsten foreslå redusert fart gjennom Trondheim sentrum.
– Vi har flere ganger foreslått redusert fart i Midtbyen i Trondheim, men det er blitt avslått av politikerne i byen, sier senioringeniør Helge Stabursvik i Statens vegvesen.
– Nå håper jeg vi har kommet fram til et kompromiss hvor vi skal vurdere en fartsgrense på 40 km/t i Midtbyen.
Dette forslaget blir ifølge Stabursvik trolig lagt fram i løpet av høsten.
Syklister og fotgjengere
Han innrømmer at dette ikke er noen fin liste å havne på.
– Men det er ikke ukjent for oss at det skjer mange ulykker i Trondheim sentrum. Det er veldig synd, men heldigvis er det ikke så mange hardt skadde i sentrum, sier han til NRK.
Men det er ofte myke trafikanter som skades.
– De som blir hardest skadd er oftest syklister og fotgjengere, og det finnes nok dessverre mørketall her, sier Stabursvik.
Ingen offisiell statistikk
Ifølge Nettavisen finnes det i dag ingen oversikt offisiell statistikk over hvilke veistreknigner som er de verste. Avisa har brukt Statens vegvesens interne ulykkesstatistikk for å lage ei slik liste.
Der kommer altså E6 i Trondheim verst ut.
Samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa viser til Statens vegvesens handlingsprogram for 2010-2013 over hvilke vegruter som er prioritert.
– Utgangspunktet for disse prioriteringeene er tallet på alvorlige ulykker med personskader som har skjedd på strekningene. Det er utover dette ikke utarbeidet noen «versting»-liste siden dette er et vanskelig begrep å definere, sier Meltveit Kleppa til Nettavisen.
Flere svakheter
Lista Nettavisen har fått tilgang til har en del svakheter, fordi den bare viser strekninger og kryss som har hatt minimum ti personskader fra 2005 til og med 2009. Dermed har det ikke vært mulig å finne det totale antallet kollisjoner og skadde på for eksempel de store veiene gjennom de store byene i landet.
Likevel kommer altså E6 gjennom Trondheim ut som den mest ulykkesutsatte veistrekningen i landet. En annen versting er E18 gjennom Oslo.
Slik ser Nettavisen topp 25-liste ut: