Etter at trafikkselskapet FosenNamsos Sjø forlenget reisetiden med 25 minutter for å redusere drivstoffbruken, forsvant nærmere 30 prosent av passasjerene, skriver
.*
*
*
Håper på ny vurdering
Det er fylkeskommunen som står bak denne ordninga og daglig leder i selskapet FosenNamsos Sjø, Per Christian Stubban, håper fylket nå ser på kontrakten på ny.
– Nå har vi kjørt med lavere fart i ni måneder, og nedgangen i trafikken har vært meget stor. Det er ingen tvil om at redusert fart er en medvirkende årsak, sier Stubban til NRK.
20 millioner til drift
Nord-Trøndelag fylkeskommune gir et driftstilskudd til selskapet på over 20 millioner i året. I tillegg girr fylkeskommunen tilskudd på mellom sju og åtte millioner for opprusting av kaianleggene på strekningen for å gjøre tilgjengeligheten bedre for rullestolbrukerne.
Det var en hard kamp om farten på hurtigbåten i fjor høst, og mange fryktet nettopp at passasjerene ville svikte når farten ble satt ned.
Spare penger
Fylkesråd Tor Erik Jensen mente det viktigste var å få ned drivstofforbruket og spare penger. I tillegg går også CO2-utslippene ned med lavere fart.
Skeptikerne i Ytre Namdal var mange, og striden var hard. Likevel valgte altså fylkeskommunen å sette ned farten.
Nå har FosenNamsos Sjø bestilt en ny hurtigbåt som er mindre enn Namdalingen. Båten er en katamaran, og er under bygging. Den kan ta i mot 40 færre passasjerer sammenlignet med Namdalingen. Ellers vil reisetid og rutetabell bli som i dag.