Nå håper næringslivet på en løsning i statsbudsjettet.
– Med den løsningen vi snakker om nå så vil kostnaden øke med 110 millioner kroner, sier Leif Inge Nordhammer, administrerende direktør i Salmar.
Han snakker om Fykesvei 714, den såkalte lakseveien. Og om et hubropar.
Man var enige om å utbedre ei bru og legge om veien på Hitra, helt til noen fant en hekkeplass for den truede uglearten midt i trasén.
Departementet sa nei
For å sikre hekkeplassen til den sterkt truede fuglearten sa miljøverndepartementet nei til den planlagte veien.
Les også:
Og hele prosjektet fordyres altså med mange millioner kroner.
– Det siste strekket over Dolmsundet skulle egentlig realiseres på et tidlig tidspunkt. Man skaffet finansiering av den siste biten og det er fortvilende at man må jobbe med denne saken på nytt, sier Inge Ryan, leder i Frøya nye næringsforening til NRK.
Håper på regjeringen
7000 trailere bruker veien for å frakte laks fra øyregionen på trøndelagskysten hvert år.
Les også:
Nå håper næringslivet og lokalsamfunnet at regjeringen tar hubroregningen når forslaget til statsbudsjett legges fram.
– I forbindelse med behandlingen av statsbudsjettet bør de få lagt inn dette. Og også en villighetserklæring om at denne biten er statens ansvar, sier Leif Inge Nordhammer.