Hopp til innhold

Kjørte gravemaskin i nasjonalpark

– Skadene vil være der i mange tiår, mener grunneier Statskog.

Spor etter gravemaskin ved Blåfjella og Skjækerfjella Nasjonalpark.

Gravemaskina kjørte ti kilometer inne i Blåfjella og Skjækerfjella nasjonalpark.

Foto: Fjelloppsynet i Snåsa. / NRK

Morten Aasheim i Statskog.

Morten Aasheim i Statskog sier de kunne ha unngått skader i terrenget dersom de var blitt varslet.

Foto: Privat / NRK

Gravemaskina kjørte over ti kilometer inn i nasjonalparken i slutten av august. En del av skadene vil være der i mange tiår, og vil ikke kunne skjules, mener grunneieren, Statskog.

Les også: Griset ned Ytre Hvaler nasjonalpark

Les også: Åpner for barmarkskjøring i Øvre Anarjohka nasjonalpark

Ble ikke varslet

– Jeg vet de har kjørt derifra og hit, sier Morten Aasheim i Statskog. Han står og peker på et kart over det store utmarksområdet der gravemaskina har kjørt.

– De har jo kjørt tjue kilometer, jo.

En beltegående gravemaskin fikk tillatelse av fylkesmannen i Nord-Trøndelag til å kjøre 20 kilometer i utmarka opp til Gaundal fjellgård i Snåsa. 60 prosent av turen foregikk inne i Blåfjella og Skjækerfjella Nasjonalpark.

Tydelige spor

Bilder fra fjelloppsynet i Snåsa viser brede jordspor i myra og i skråninger etter gravemaskin i den ellers uberørte naturen i nasjonalparken.

Morten Aasheim i Statskog ser på bildene Statskog har fått.

– Det er tydelig at gravemaskina har gravd seg ned i myra hver gang han har snudd.

– Lover å rette opp feilene

NTE lover å utbedre skadene etter kjøretøyet i naturen.

– Det var bløtt i den aktuelle perioden, så noen spor i terrenget har det blitt, sier direktør Jan Foosnæs i NTE Nett.

– Vi vil gå over skadene og vurdere hva som skal gjøres. Metoden er å legge torv der det er spor.

Morten Aasheim tror ikke NTE får til å rette opp alle skadene de har påført nasjonalparken.

– Nei det tror jeg ikke.

– Det er mulig å rette opp ganske mye, særlig der hvor skadene er i myr. Men på steingrunn blir det verre. Når torva er skrapa bort helt ned til berget gror det veldig seint, mener Aasheim.

– Det er derfor det er så strengt med motorferdsel i fjellet. Slikt skal bare tillates når det er helt nødvendig.

– Noen plasser vil vi kunne se spor i mange tiår framover.

Spor etter gravemaskin ved Blåfjella og Skjækerfjella Nasjonalpark.

Spor etter gravemaskin ved Skadene er størst der gravemaskina har endret kurs.

Foto: Fjelloppsynet i Snåsa / NRK

Opprustning av vannkraftverk

Den 20 tonn tunge og beltegående gravemaskina brukte mange timer på den 20 kilometer lange turen i utmarka. Det var NTE som trengte gravemaskina i forbindelse med opprusting av mikrokraftverket som forsyner Gaundal fjellgård med strøm.

Grønnlifoss mikrokraftverk er fra 1968, og ble bygget med brukte deler. NTE og Høgskolen i Sør-Trøndelag har rustet opp kraftverket, slik at gårdbruker Steinar Gaundal slipper å gå 3,5 kilometer hver gang sikringen går.

Røstad Entreprenør sier de diskuterte å bruke en langt kortere veg fra svensk side, men at de ikke syntes det var noe godt alternativ.

NTEs nettdirektør Jan Foosnæs beklager at Statsskog ikke var informert på forhånd om gravemaskinkjøringa.

Gravemaskinkjøringa i nasjonalparken var godkjent av fylkesmannen.

Kunne forhindret skadene

– Det er ikke nok, sier Morten Aasheim i Statskog.

– Vi skal godkjenne all motorferdsel på barmark. På forhånd.

Aasheim mener Statskog som grunneier kunne vi gitt råd om hvor NTE burde ha kjørt for å unngå skader.

– Kanskje ville vi at de skulle kjørt på en annen årstid. Det er derfor vi vil bli varsla på forhånd.

NTE Nett skriver i en pressemelding tirsdag at de nå går gjennom sine rutiner for å sikre at slike forhold ikke oppstår igjen.

Hva mener du? Har du sett uvettig kjøring i naturen? Skriv i kommentarfeltet.