Hopp til innhold

Går for bare én kampflybase

Statssekretær Roger Ingebrigtsen (Ap) i Forsvarsdepartementet sier at alt taler for at det kun blir en kampflybase i Norge. De nye kampflyene til Luftforsvaret blir to år forsinket.

Joint Strike Fighter F-35 JSF

Det nye amerikanske kampflyet F-35 blir to år forsinket.

Foto: HO, Lockheed / AFP

Roger Ingebrigtsen

Statssekretær Roger Ingebrigtsen skyter ned ambisjonen om to kampflybaser i Norge.

Foto: Arild Pettersen / NRK
Ørland flystasjon

Ørland flystasjon er ett av tre alternativer til å bli framtidig base for det nye kampflyet F-35.

Foto: Linda Bjørgan / NRK

Både forsvarssjef Harald Sunde og den påtroppende generalinspektøren for Luftforsvaret, Finn Kristian Hannestad, sier Forsvaret ikke trenger mer enn en kampflybase.

To av de med tyngst fagmilitær røst har altså sagt sitt, og nå følger statssekretær Roger Ingebrigtsen i Forsvarsdepartementet opp.

Les også: Faremo besøkte Ørland

For kostbart med to baser

– Det er en ekstrem infrastruktur som må bygges opp på i alle fall ett sted. Med to baser blir det nesten dobbelt så mye, sier Ingebrigtsen til Narvik-avisa Fremover.

Han legger til at det er militærstrategiske vurderinger som vil være avgjørende når regjeringen bestemmer seg.

– Men av det vi har hørt så langt, taler alt for at det blir en base.

Samtidig som Ingebrigtsen antyder at det neppe blir mer enn en kampflybase, enten på Evenes, i Bodø eller på Ørland, ber han om respekt for prosessen som går fram mot våren 2012.

– Jeg vil sterkt understreke at vi ikke har bestemt oss for antallet baser, sier Ingebrigtsen til Fremover.

Nye kampfly utsatt til 2018

De nye kampflyene til Luftforsvaret blir to år forsinket. Leveransen av det amerikanskbygde kampflyet F-35 vil dermed ikke starte før i 2018. Dagens F-16-fly får forlenget levetid og lokaliseringen av ny kampflybase blir også utsatt.

I et innlegg i Stavanger Aftenblad, gjengitt på Forsvarsdepartementets nettsider, skriver forsvarsminister Grete Faremo (Ap) at det amerikanskledede utviklingsprogrammet for F-35 skal restruktureres og forlenges.

Forsvarsdepartementet har vurdert konsekvensene av dette for det norske prosjektet, både med hensyn til kostnader, leveransetidspunkter og den videre beslutningsprosess.

Konklusjonen er at Norge er tjent med å ta høyde for forlengelsen av utviklingsprogrammet på amerikansk side ved å forskyve beslutningsprosessen tilsvarende både for kjøp av kampfly og valg av base, skriver Faremo.

USA betaler

Oppstart av hovedleveransen av fly utsettes til derfor til 2018, men Forsvaret vil ifølge Faremo anskaffe treningsfly allerede i 2016.

– Ved å anskaffe inntil fire treningsfly i 2016 muliggjør vi likevel oppstart av nødvendig utdanning og trening av teknisk og operativt personell, sier Faremo.

Ifølge Faremo vil USA dekke alle utgiftene knyttet til forsinkelsen.

I forbindelse med anskaffelsen av Norges fremtidige jagerfly, F-35, konstaterer forsvarsministeren videre at industrien allerede har fått kontrakter for 350 millioner dollar, eller snaut 2,1 milliarder kroner.

Samlet har industrien gode muligheter til å få kontrakter for over fem milliarder dollar, nesten 30 milliarder kroner som en følge av at vi anskaffer nye fly, skriver Faremo.

– Vi har så langt sikret industrien mer enn det Norge så langt har betalt til F-35-programmet, hevder hun.

F16-fly på Ørland hovedflystasjon.

F16-flyene må fortsatt gjøre tjeneste i ti år til på Ørland hovedflystasjon, etter at det nye kampflyet F-35 er forsinket i to år.

Foto: Linda Bjørgan / NRK

Kampflybase allerede utsatt

Utsettelsen av kampflyleveransen gir regjeringen bedre tid til å avgjøre hvor Norges framtidige kampflybase skal ligge. I sommer ble det kjent at saken etter planen vil behandles politisk tidlig i 2012.

Om beslutningen nå blir ytterligere utsatt er uklart. Det er heller ikke bestemt om Norge får en eller to kampflybaser, men Ørlandet i Sør-Trøndelag, Bodø i Nordland og Evenes i Nordland er alle kandidater.

– Det gjenstår fortsatt betydelig usikkerhet knyttet til støy, støykonsekvenser, og kostnadsanalyser i forbindelse med valg av base. Derfor vil vi bruke 2011 til å sluttføre utredningsarbeidet og sikre god kvalitet i prosessen, sier Faremo.

I stortingsproposisjon 36 fra 2008 beskriver regjeringen et behov for 52 operative fly og fire opplæringsfly. Innfasingen av flyene skulle etter de opprinnelige planene skje mellom 2016 og 2020, og totalkostnaden er anslått å ligge på rundt 42
milliarder kroner.