Hopp til innhold

Semitrailere velter oftest

IF Skadeforsikring og Norges lastebileierforbund mener traileropplæringen må bli langt bedre enn den er i dag.

Video SEMITRAILERE VELTER OFTERE

– Statistikken vår viser at vi har ca 200 utforkjøringer og velt i året. De siste årene har vi også sett en økning på semitrailere, sier fagkonsulent, Torbjørn Stavdal, i IF Skadeforsikring til NRK.

Langt flere semitrailere enn vanlige vogntog er innblandet i velte- og utforkjøringsulykker, og de siste årene har det blitt flere og flere av dem på norske veier.

– Ikke godt nok

Torsdag døde en 20 år gammel trailersjåfør da semitraileren han kjørte veltet ved Langstein. Nå ønsker bransjen å forbedre traileropplæringen.

– Jeg synes ikke det er godt nok. Det går for fort fra man får førerkortet, til man setter seg inn i en semitrailer, Innblandet i flere ulykker, sier Stavdal.

Norges lastebileierforbund har lagt ut en video på sine hjemmesider som viser hva som skjer når en semitrailer velter. De mener det haster å gjøre noe for å få ned ulykkene.

– Vi ønsker å gjøre noe med det, vi kan ikke bare sitte å se på at ulykkene skjer. Vi må være flinkere til å opplyse og informere, både via trafikkskoler, men også i bedriftene. Det kan vi starte med i morgen, sier styremedlem Øyvind Lilleby i Norges lastebileierforbund.

Store krefter i sving

Semitrailere skiller seg fra andre vogntog og lasterbiler ved at hele tralla blir festet til en svingskive. Den er fleksibel frem og tilbake, men ikke sideveis.

Trond Stuevold er bilansvarlig hos Børstad transport, og han vet hvilke krefter som er i sving i det tunge kjøretøyet.

– Det er hengeren som vipper deg over i flest tilfeller, man har ikke samme følelse med hengeren som i andre vogntog, sier Stuevold.