Hopp til innhold

Jubler over gratisreklame i Milano

– Dette er topp, sier lederen for Selbu Husflid, etter at selveste Dolce&Gabbana har bestemt at Selburosen er høstens heteste mote.

Dolce&Gabbana høst/vinter 2010/11

Selburosen har plutselig blitt verdensmote, etter at Dolce&Gabbana viste fram sin høstkolleksjon under moteuken i Milano.

Foto: ALESSIA PIERDOMENICO / REUTERS

Da de verdenskjente moteskaperne Dolce&Gabbana viste fram sin høstkolleksjon i Milano var plaggene preget av norsk strikketradisjon, med den åttekantede Selburosen som en tydelig inspirasjon.

– Dette viser at landegrensene viskes ut, og at verden blir mindre og mindre, sier Inger Grete Kristiansen, som er lederen for Selbu Husflid.

De har i lang tid jobbet for å opprettholde etterspørselen etter produkter med Selburosen, og jubler nå over å få drahjelp fra et av verdens mest kjente klesmerker.

Håper D&G-reklamen kan øke salget

Lederen hevder at hun ikke er sjokkert over at et stort internasjonalt moteselskap velger Selburosen som inspirasjon.

– De to siste årene har de håndstrikkede Selbuvottene fra oss vært så populære at vi ikke har klart å strikke mange nok, sier Kristiansen.

Dolce&Gabbana har en stor innvirkning på motebildet, og Selbu Husflid kan konstatere at deres design plutselig har blitt verdensmote.

– Dette er kjempespennende og bra for oss. Vi får jo masse oppmerksomhet på grunn av dette, noe som betyr enda mer etterspørsel, popularitet og salg, konkluderer hun.

Dolce&Gabbana høst/vinter 2010/11

Den åttekantede rosen som preger Dolce&Gabbanas høst- og vinterkolleksjon ligner kraftig på Selburosen.

Foto: ALESSIA PIERDOMENICO / REUTERS

Utvider gjerne bedriften

Selbu Husflid har bare åtte ansatte, og leverer først og fremst til butikker i Norge.

Likevel er ikke Kristiansen redd for at det nå kan komme en bølge med etterspørsel fra utlandet.

– Vi må se hva vi klarer, men det spørs om vi må utvide staben, ler hun.