Da de verdenskjente moteskaperne Dolce&Gabbana viste fram sin høstkolleksjon i Milano var plaggene preget av norsk strikketradisjon, med den åttekantede Selburosen som en tydelig inspirasjon.
– Dette viser at landegrensene viskes ut, og at verden blir mindre og mindre, sier Inger Grete Kristiansen, som er lederen for Selbu Husflid.
De har i lang tid jobbet for å opprettholde etterspørselen etter produkter med Selburosen, og jubler nå over å få drahjelp fra et av verdens mest kjente klesmerker.
Håper D&G-reklamen kan øke salget
Lederen hevder at hun ikke er sjokkert over at et stort internasjonalt moteselskap velger Selburosen som inspirasjon.
– De to siste årene har de håndstrikkede Selbuvottene fra oss vært så populære at vi ikke har klart å strikke mange nok, sier Kristiansen.
Dolce&Gabbana har en stor innvirkning på motebildet, og Selbu Husflid kan konstatere at deres design plutselig har blitt verdensmote.
– Dette er kjempespennende og bra for oss. Vi får jo masse oppmerksomhet på grunn av dette, noe som betyr enda mer etterspørsel, popularitet og salg, konkluderer hun.
Utvider gjerne bedriften
Selbu Husflid har bare åtte ansatte, og leverer først og fremst til butikker i Norge.
Likevel er ikke Kristiansen redd for at det nå kan komme en bølge med etterspørsel fra utlandet.
– Vi må se hva vi klarer, men det spørs om vi må utvide staben, ler hun.